Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Veel klachten over verdwijnen apps op smart-tv

19-09-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
760 keer bekeken
  •  
smart-tv 930x520
Fabrikanten van smart-tv's moeten garanderen dat apps het tenminste zes jaar blijven doen. Die eis legt de Consumentenbond bij de fabrikanten op tafel. Bij een meldpunt van de organisatie zijn het afgelopen halfjaar driehonderd klachten binnengekomen over 'slimme' televisies waarop bepaalde apps na enkele jaren al niet meer worden ondersteund. In oktober 2017 besteedde Kassa al eens aandacht aan apps op smart-tv's die na een paar je niet meer werden ondersteund.
Bijna de helft van de klachten gaat over het verdwijnen van de app van de Nederlandse Publieke Omroep. De NPO-app wordt niet meer ondersteund voor smart-tv's die voor 2014 zijn geproduceerd. De NPO legde eerder uit dat de app steeds meer functies krijgt. De software op iets oudere smart-tv's zou dat niet aankunnen.

'Gratis mediaspeler ter compensatie'

,,Consumenten kopen bewust een tv waarop ze apps kunnen gebruiken en betalen daar ook voor'', zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. De bond richt zich vooral tot fabrikanten, met Samsung als marktleider. Zij zouden afspraken moeten maken met app-makers, zodat de programma's het blijven doen zolang de tv wordt gebruikt. Voor gedupeerden wil de bond compensatie. ,,Bijvoorbeeld in de vorm van een gratis mediaspeler om apps te kunnen blijven gebruiken.''
Bekijk het fragment van Kassa over niet-werkende apps op smart-tv's hieronder.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!