Het Commissariaat voor de Media (CvdM) gaat sluikreclames in vlogs verbieden en voor kinderen tot twaalf jaar mag helemaal geen reclame worden gemaakt. Hiermee voegt de toezichthouder de daad bij het woord; in oktober liet voorzitter Madeleine de Cock Buning in Kassa reeds weten een einde te willen maken aan de onduidelijkheid rondom regelgeving voor reclame op social media.
Nauwelijks reclameregels
Half oktober besteedde Kassa
aandacht
aan het ontbreken van strenge regelgeving voor reclame op social media. Traditionele media als kranten, tijdschriften, radio en televisie zijn gebonden aan strenge reclameregels, maar deze zijn die er niet of nauwelijks voor social media.
Duidelijkheid
Daarom gaat het CvdM nu samen met vloggers duidelijke reclameregels opstellen. "Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet. Dat moet niet alleen op tv en radio gelden, maar ook online. Daar zitten kinderen en jongeren die heel gemakkelijk te beïnvloeden zijn", aldus De Cock Buning tegen
RTLNieuws
.
Bron: RTLNieuws
Bekijk het fragment over sluikreclame in vlogs hieronder terug.