Consumenten die een slimme meter met inzicht in hun verbruik op een scherm in huis hebben, besparen meer dan mensen die hun verbruik met een app of via e-mailupdates bijhouden. Dat ziet het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) na onderzoek in samenwerking met de Universiteit van Tilburg.
In 2019 hadden al 4 miljoen huishoudens een slimme energiemeter, meldde onderzoeksbureau Multiscope in zijn Smart Home Monitor. Een half miljoen huishoudens weigerden toen de slimme meter, die via internet de standen doorgeeft aan het energiebedrijf.
Nu schat het PBL in dat ongeveer 7 miljoen Nederlandse huishoudens een slimme meter hebben laten plaatsen. Het planbureau denkt dat doordat deze slimme meters een periodiek overzicht van de verbruikte energie en gemaakte kosten versturen en er 400.000 slimme schermen zijn geplaatst er in totaal 4 petajoule* per jaar minder energie wordt verbruikt.
Een groot voordeel van een slimme meter die standen weergeeft op een scherm, is dat veranderingen in gebruik altijd gelijk zichtbaar zijn. Hierdoor zijn mensen zich bewuster van hun verbruik, wat uiteindelijk kan leiden tot een besparing van 2,2 procent aan elektriciteit en 6,9 procent aan gas. Hierdoor zijn de kosten van zo'n scherm in een jaar tijd terug te verdienen.
Voor de andere onderzochte methodes, zoals inzicht in gebruik via een app, is nog geen duidelijke energiebesparing terug te zien. De verwachting is dat de besparing bij andere methodes lager zal zijn, omdat apps niet altijd zichtbaar zijn. Zo lieten gebruikers die hun verbruik via e-mailupdates krijgen vaker weten op termijn energiebesparende maatregelen te willen nemen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!