De overheid is voor een grote groep Nederlanders slecht bereikbaar. Dat stelt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Er zou een kloof in de samenleving ontstaan tussen mensen die meekunnen en mensen die achterblijven.
Vorige week nog werd aangekondigd dat de overheid taalcoaches gaat aanstellen voor ambtenaren om beter te communiceren met de burgers. Nu zegt Van Zutphen dat 'de menselijke maat' binnen de overheid verdwijnt doordat de overheid veel taken bij andere instanties neerlegt.
Van Zutphen hekelt het overheidsbeleid waarin mensen “vastlopen en verdwalen”. Hij vindt dat elke burger “recht heeft om menselijk contact” en pleit voor een gemeentelijk loket met een “ambtenaar voor vlees en bloed, en geen belmenu”. De Ombudsman vindt dat het een centrale plek moet worden waar ook dingen geregeld moeten kunnen worden die eigenlijk bij andere overheden liggen.
Van Zutphen hekelt het overheidsbeleid waarin mensen “vastlopen en verdwalen”. Hij vindt dat elke burger “recht heeft om menselijk contact” en pleit voor een gemeentelijk loket met een “ambtenaar van vlees en bloed, en geen belmenu”. De Ombudsman vindt dat het een centrale plek moet worden waar ook dingen geregeld moeten kunnen worden die eigenlijk bij andere overheden liggen.
Premier Mark Rutte zegt te begrijpen dat mensen soms de overheid niet weten te bereiken. Dat zag hij bij de afgevaardigden van de 'gele hesjes' die hij heeft gesproken. "Als je keer op keer vastloopt, bijvoorbeeld in de schuldhulpverlening, dan heb je wel de ingrediënten om zo'n hesje aan te trekken. Dat begrijp ik wel", zegt de premier. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!