Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Sjoemeldieselrijder moet 3000 euro compensatie ontvangen van Volkswagen

24-03-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1340 keer bekeken
  •  
volkswagen 1127

Een eigenaar van een in 2010 gekochte Golf TDI moet 3000 euro schadevergoeding ontvangen van Volkswagen. De rechter heeft bepaald dat de eigenaar destijds te veel zou hebben betaald voor de dieselwagen. De man wist op het moment van aanschaf namelijk niet dat er sjoemelsoftware in zijn auto zat, waardoor de wagen schoner leek dan dat deze in werkelijkheid was.

Het gaat om de eerste uitspraak in vier proefprocedures die aanhangig zijn gemaakt door de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) en de Consumentenbond.

Advocaat Jurjen Lemstra van de stichting legt uit dat de inzet van specifiek deze procedure eigenlijk was om Volkswagen te dwingen de sjoemeldiesel te laten terugkopen voor het oorspronkelijke aankoopbedrag. Maar daarin is de rechter niet meegegaan. In plaats daarvan heeft de rechter zelf een berekening gemaakt van de geleden schade.

“Ook andere eigenaren kunnen compensatie vragen”

"Het gaat om een belangrijke eerste stap. Met deze uitspraak in de hand kunnen andere bezitters van sjoemeldiesels ook een schadevergoeding claimen", zegt Lemstra na berichtgeving door Het Financieele Dagblad.

Hij verwacht binnenkort ook uitspraken van de andere proefprocedures, waarbij telkens een iets andere methode voor het bepalen van de geleden schade aan een rechter is voorgelegd.

Volkswagen: “Automobilisten hebben geen financiële schade geleden”

In Nederland hebben meerdere stichtingen sjoemeldieselzaken lopen tegen autofabrikanten. Car Claim, dat ook samenwerkt met de Consumentenbond, wist in 2021 al een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie.

Destijds werd ook een bedrag van 3000 euro genoemd. Maar de fabrikant tekende beroep aan. Volgens Volkswagen hebben automobilisten namelijk helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto's meer uitstoten dan gemeld.

“Tactiek van Volkswagen is tijdrekken”

Lemstra erkent dat er ook in de huidige procedure een mogelijkheid is tot beroep. Hij merkt op dat de tactiek van Volkswagen er vooral op gericht lijkt om tijd te rekken. In de Verenigde Staten is het concern volgens hem allang overgegaan tot compensaties vanwege het schandaal dat in 2015 aan het licht kwam. Volkswagen gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!