Dit jaar lijkt Sinterklaas nog meer sinterklaascadeaus online te bestellen. Er werd in de eerste drie weken van november ongeveer 8 procent meer online gekocht dan in dezelfde periode in 2020, blijkt uit een analyse van consumentenuitgaven in webwinkels door ABN AMRO.
Zet deze trend in uitgaven zich de komende weken voort? Dan kan het record van 2020 worden verbroken, concludeert Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport & Logistiek bij de bank. Pakketbezorgers zullen het hierdoor ook dit jaar drukker krijgen. Vorig jaar gaven consumenten rond Sinterklaas al zo’n 50 procent meer uit in webwinkels dan in 2019.
Volgens Swart van ABN AMRO lijkt de toename in internetaankopen niet het gevolg van de nieuwe coronamaatregelen, maar is de toename waarschijnlijk structureel. Sinds het einde van de lockdown afgelopen zomer liggen de online uitgaven voortdurend boven de uitgaven van dezelfde periode in 2020.
Eerder besloot het kabinet dat niet-essentiële winkels hun deuren om 18:00 moeten sluiten vanwege de hoge besmettingscijfers. Dit zorgde op andere momenten tijdens de coronacrisis voor een explosieve stijging in online uitgaven en het aantal pakketjes, maar dat lijkt volgens Swart deze keer mee te vallen. De toename in online uitgaven in november was namelijk niet groter dan normaal in aanloop naar koopjesfestijn Black Friday en Sinterklaas.
De op dit moment geldende maatregelen gelden tot en met 4 december. Op vrijdagavond maakt het kabinet nieuwe maatregelen bekend, waarbij ook een harde lockdown als optie op tafel ligt. Voor 4 december zullen echter de meeste cadeautjes voor pakjesavond wel binnen zijn.
Als niet-essentiële winkels echter volledig moeten sluiten, zou dit volgens de sectoreconoom bij ABN AMRO kunnen leiden tot een enorme stijging van het aantal online bestelde pakketjes. Dit zou zeker het geval kunnen zijn als het kabinet besluit om de nieuwe maatregelen al eerder in te laten gaan.
In 2020 besloot het kabinet tot een sluiting van niet-essentiële winkels vanaf dinsdagochtend 15 december. Dit leidde toen ook tot een sterke stijging van de online bestedingen.
Dit jaar hebben pakketbezorgers de capaciteit verder opgeschroefd. Zo rekent PostNL dit jaar op een piek van 2 miljoen pakketten per dag. Dat waren er nog 1,7 miljoen per dag vorig jaar. DHL verwacht dit jaar 1,2 miljoen pakketten per dag te verwerken. Vorig jaar waren dat er nog 1 miljoen.
Bron: ABN AMRO, ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!