September 'slechte maand' voor vliegreizigers
06-10-2017
• leestijd 2 minuten
Nederlanders die in september met het vliegtuig op reis gingen, hadden relatief vaak last van annuleringen of lange vertragingen. Stormachtig weer en roosterproblemen bij prijsvechter Ryanair waren de meest in het oog springende oorzaken. Dat meldt EUClaim, een bedrijf dat reizigers helpt schadevergoeding te claimen wanneer zij daar recht op hebben.
EUclaim
Bij elkaar telde EUClaim 1298 vluchten die niet doorgingen of meer dan drie uur te laat op hun bestemming aankwamen. Dat is het hoogste aantal in september sinds 2012, en meer dan drie keer zoveel als een jaar eerder. In totaal 194.000 reizigers werden de dupe. Zij hebben recht op een vergoeding, tenzij de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht, bijvoorbeeld bij slecht weer.
Zware storm
Dat laatste was in september vaak het geval. Zowel in Nederland zelf als ver daarbuiten zaten stormen het vliegverkeer in de weg. Vooral de zware storm van 13 september zorgde voor veel annuleringen en vertragingen op Schiphol en andere luchthavens. Maar ook orkanen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan hadden hun weerslag op vluchten van en naar Nederland.
332 annuleringen
Ook deze maand is niet goed begonnen. Donderdag nog kampte het vliegverkeer opnieuw met zware windstoten. EUClaim telde 332 annuleringen en 89 vluchten met drie uur vertraging of meer. Daarmee waren de gevolgen nog groter dan op 13 september, toen bij elkaar 325 vluchten geschrapt werden of grote vertraging opliepen.
Onvoldoende piloten
Naast het stormachtige weer speelden bezettingsproblemen bij Ryanair luchtreizigers parten. Ook in Nederland konden vluchten niet doorgaan omdat de Ierse prijsvechter onvoldoende piloten beschikbaar had om de dienstregeling volledig uit te voeren. In zulke gevallen hebben gedupeerde passagiers wel recht op schadevergoeding. ANP