Vocht en schimmel in je huis. Het is smerig en slecht voor je gezondheid. En als de oorzaken niet goed worden aangepakt, blijven de problemen terugkomen, wat je ook doet. Eén op de vier huurhuizen in Nederland heeft problemen met vocht en schimmel, zo blijkt wederom uit de nieuwste cijfers van de Woonbond. Voor veel huurders die huren bij een woningbouwvereniging, is het een jarenlange nachtmerrie waar maar geen einde aan komt.
Hoewel we in Kassa al talloze malen aandacht aan de problemen van vocht en schimmel in huurwoningen hebben besteed, blijft dat nodig. De schimmel blijft namelijk groeien en de problemen ook. En de urgentie van het probleem? Die dringt blijkbaar nog te weinig door.
De gezamenlijke huurdersverenigingen van woningbouwvereniging Ymere (vooral Amsterdam, Haarlem, Haarlemmermeer en Almere) voelen die urgentie wél en roepen de huurders nu op om de schimmelproblemen massaal bij Ymere te melden. De actie 'Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!' leidt tot tientallen extra meldingen per dag.
Ymere zegt de oproep aan te moedigen en belooft de problemen op korte termijn aan te pakken.
Helaas hebben veel woningbouwcorporaties geen al te goede staat van dienst als het gaat om het aanpakken van vocht- en schimmelproblemen. Dat zegt ook de Woonbond, die vindt dat het probleem véél meer aandacht verdient en dat corporaties de problemen véél beter moeten oppakken. Anders zouden er niet nog altijd sprake zijn van zo veel schimmelproblemen in hun huizen.
Veel bewoners trekken al jarenlang aan de bel. Dat geldt bijvoorbeeld voor Noor Spruyt uit Haarlem, die zoveel inspecteurs, aannemers en ander volk van of namens Ymere over de vloer heeft gehad dat ze de tel onderhand is kwijtgeraakt. Die bedoelen het misschien goed, maar hebben al die tijd het probleem niet opgelost.
Noor is al twaalf jaar aan het strijden om haar woning schimmelvrij te krijgen. Ze kreeg – zoals meerdere bewoners – te horen dat de problemen deels te herleiden zijn tot haar eigen gedrag. De oplossing? Ze moest meer stoken en beter ventileren.
Veel bewoners geven dan de moed op. Noor niet. Ze liet op eigen kosten een inspectie uitvoeren waarbij duidelijk werd dat de oorzaak vooral door de slechte staat van onderhoud van de woning komt. De woning is feitelijk onbewoonbaar verklaard.
Toch woont Noor er na al die jaren nog steeds, samen met haar dochter. Ook ondervinden ze allebei gezondheidsproblemen die verband houden met de slechte staat van hun woning, namelijk longklachten die versterkt lijken te worden door de schimmel. Zowel Noor als haar dochter gebruiken puffers als ze ademnood hebben.
Het gebruik van puffers bij longklachten als gevolg van schimmel is iets dat longarts Leon van der Toorn van het Erasmus MC ook ziet. Hij vindt dat er veel te weinig aandacht is voor de schadelijke effecten van schimmel in woningen. Die kunnen de klachten extra versterken bij mensen met aanleg voor longproblemen.
Van der Toorn vergelijkt het met roken. Daarvan ziet en weet iedereen inmiddels hoe schadelijk dat is. Maar van schimmel, dat zeer schadelijk kan zijn, zien we dat niet. En dus ontbreekt de urgentie om er wat aan te doen. En dat moet anders, vindt hij.
Dat stelt ook de Woonbond, die vindt dat de politiek aan zet is en de handschoen moet oppakken. De woningcorporaties moeten ook in staat worden gesteld om hun taken goed uit te oefenen. Ze moeten van het Rijk zowel verduurzamen als oude woningen renoveren of vervangen, en daarnaast wordt óók van ze verwacht dat ze nieuwe woningen bijbouwen.
Dat moet in korte tijd gebeuren en is een enorme opgave. Dan helpt het niet als ze bijvoorbeeld nog winstbelasting over hun vermogen moeten betalen, stelt de Woonbond.
"Geef ze financieel de ruimte om te doen wat ze moeten doen en hou ze aan de afspraken die al in 2022 gemaakt zijn. Zorg dat de huizen in de slechtste staat van onderhoud uiterlijk 2026 gerenoveerd zijn, óf gesloopt en vervangen zijn."
Tweede Kamerlid Eline Vedder van het CDA wil van de minister weten hoe het met die doelstelling staat. Zij vindt dat die een tandje moet bijzetten. Vedder is van mening dat de woningcorporaties veel beter hun taak moeten oppakken, maar erkent ook dat ze financieel teveel uitgekleed zijn."
Vedder is blij dat er een paar jaar geleden een beleidsverandering is ingezet, die opnieuw meer nadruk legt op volkshuisvesting en minder op marktwerking. De markt heeft in de loop der jaren teveel afgebroken, stelt ze.
Weten wat jij kunt doen tegen schimmel in huis? De Woonbond geeft handige tips. En lees ook dit Kassa-artikel.
Voor de uitzending van Kassa waren de woningcorporaties Ymere en Rochdale uitgenodigd, alsook de koepel van woningcorporaties Aedes en minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Allen wilden of konden niet komen.
Woningcorporatie Ymere heeft wel een uitgebreide schriftelijke reactie gestuurd. De volledige, integrale reactie van Ymere lees je hieronder.
Thema's:
Naar aanleiding van de reactie van Ymere wil ik graag het volgende opmerken:
Het is bijzonder dat Ymere in de eerste alinea van hun reactie stelt "niet te willen vingerwijzen" en "het liever samen op te lossen", terwijl ze in dezelfde verklaring precies dat doen: de verantwoordelijkheid bij mij leggen.
Wat betreft de mechanische ventilatie in mijn woning: deze functioneert niet naar behoren. De bewering dat IK de stekker heb verwijderd, klopt NIET; de ventilatie is aangesloten zoals voorgeschreven. Echter, mechanische ventilatie is geen oplossing voor een woning met fundamentele gebreken. Het is niets meer dan een symptoombestrijding. De functie van mechanische ventilatie is om lucht af te voeren, maar het verandert niets aan de slechte isolatie, optrekkend vocht, gebrekkige fundering en de structurele problemen waar mijn woning al jarenlang mee kampt. Schimmel en vocht verdwijnen niet zomaar door een apparaat aan te laten staan, net zomin als het ongedierte dat in huis zit door de vochtproblemen.
Ymere stelt dat ze "binnen een week een afspraak maken" en "binnen vier weken schimmel verwijderen", maar in mijn geval wacht ik al 12 jaar op een structurele oplossing. En ik ben niet de enige. Dit probleem is groter dan alleen mijn situatie en treft veel huurders.
Als Ymere werkelijk wil samenwerken aan een oplossing, dan is het tijd dat ze ophouden met dit soort beschuldigingen en eindelijk verantwoordelijkheid nemen voor het structurele falen van hun woningen.
Ik woon in een huis uit de 60er jaren,waar totaal geen onderhoud aan is gedaan zeker meer dan 30 jaar.
Ja wel een schilder beurt poging van 3 verschillende schilders die een enkele keer kwamen .
De laatste schilder is er mee gestopt alle kozijnen zijn rot en de huisbaas wil alleen dat de schilder er purschuim in spuit en afdekt met een latje. Het schimmel probleem is enorm mede doordat er jaren lang de water afvoer gewoon in de kruipruimte liep. De houten vloeren zijn ook rot terwijl je loopt voel je de vloer bewegen kruipkelder zit vol met drap van riool. Normaal douchen kan niet binnen enkele minuten loopt de douche over omdat het riool niet aangesloten zit . Heb dit vaak aangegeven aan de particulier huisbaas die belooft steeds beterschap maar doet niets.
Ben al ruim 10 jaar ingeschreven voor een andere woning dat is ook een drama ! . Loop bij longarts en heb een puffer gekregen de woning zou onbewoonbaar zijn denk wel dat dat klopt heb constant hoofdpijn en ben vaak misselijk.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!
Naar aanleiding van de reactie van Ymere op de Kassa-uitzending van 22 februari 2025, wil ik als vriendin van Noor ook reageren.
Het is schrijnend om te zien hoe Ymere in haar verklaring de verantwoordelijkheid blijft verschuiven. In Noors casus is ook meermaals verzocht om een gesprek met een lid van de directie, maar ook dat is uitgebleven. Blijkbaar wordt het makkelijker gevonden om huurders te beschuldigen dan om daadwerkelijk naar hen te luisteren en structurele problemen op te lossen.
Misschien is het tijd voor een experiment. Een variatie op het programma “Steenrijk, Straatarm”, maar dan over “Ongezond & Schimmel versus Gezond & Veilig”. Ik stel voor dat een directielid van Ymere en Noor een week van huis wisselen. Eens kijken hoe leefbaar en ‘oplosbaar’ de situatie dan nog wordt ervaren…
Ik ben benieuwd of Ymere écht bereid is om te begrijpen wat haar huurders dagelijks doormaken.