Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Santander gaf klanten te makkelijk lening, krijgt miljoenenboete

17-07-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
829 keer bekeken
  •  
logo santander 1280

Santander Consumer Finance (SCF) heeft Nederlandse consumenten "onverantwoorde" leningen verstrekt. De toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de van oorsprong Spaanse bank Santander daarom een boete opgelegd van 3,7 miljoen euro.

Banken moeten van de wet informatie inwinnen over de financiële situatie van klanten voordat zij geld kunnen lenen. Dat moet voorkomen dat banken hun klanten opzadelen met te hoge financiële lasten bij het aflossen van de lening.

Onderzoek: bank handelde in strijd met normen

Uit AFM-onderzoek blijkt dat SCF op meerdere punten in strijd heeft gehandeld met de normen voor verantwoorde kredietverstrekking. Dit is ernstig, want door overkreditering kunnen consumenten in de financiële problemen komen, oordeelt de toezichthouder op de financiële markt. Zo leende een alleenstaande ouder bijvoorbeeld 10.000 euro van Santander, terwijl volgens de AFM geen enkel krediet verantwoord was geweest gezien de financiële situatie van het gezin.

Bij vier van de tien onderzochte Sabtander-dossiers won de bank te weinig informatie in over de financiële situatie van de klant. Volgens de toezichthouder waren de leningen bij vijf van de tien onderzochte klantdossiers onverantwoord.

Extra hoge boete vanwege eerdere fouten

In 2019 maakte de voorganger van Santander Consumer Finance zich volgens de AFM ook al schuldig aan onverantwoorde kredietverstrekking. Daarom is de boete extra hoog uitgevallen.

AFM-bestuurder Jos Heuvelman noemt de overtredingen ernstig, omdat de kredietverstrekker "structureel tekortschoot" bij het nakomen van een belangrijke verplichting. "Want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen", zegt hij.

Reactie bank: leennormen nu gehandhaafd

Santander Consumer Finance is volgens de AFM bezig met maatregelen die herhaling moeten voorkomen. De bank zelf zegt in een schriftelijk statement "continu onze interne controlemechanismen te versterken". "We vertrouwen erop dat ons huidige model voldoet aan AFM-regulering en de methodologie voor leennormen, alsmede Europese bepalingen", laat Santander weten. ANP/NOS

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor