Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Samsung repareert vaak met opzet geen kapotte beeldschermen van smartphones
03-12-2016
•
leestijd 2 minuten
•
787 keer bekeken
•
Samsung is vaak niet in staat gebroken beeldschermen van het type AMOLED te repareren. Sinds deze zomer wordt er veel geklaagd over de reparatieprocedure van Samsung. Een schermbreuk is de meest voorkomende schade en ongeveer 10% van de Nederlanders heeft hier mee te maken. Deze schade valt bijna nooit onder de garantie en de consument draait dus zelf voor de hoge kosten op.
Reparatie vindt opzettelijk zelden of nooit plaats
Wie zich meldt bij Samsung met beeldschermschade, krijgt het verzoek het toestel op te sturen ter reparatie, maar die vindt de laatste vier maanden zelden of nooit plaats. Samsung heeft namelijk vrijwel geen beeldschermen ter beschikking. Dat is een bewuste keuze van Samsung, want ze bestemt vrijwel de complete productie, dit jaar ongeveer 300 miljoen, voor nieuwe toestellen.
Geen onderzoekskosten, geen mobiel
Wie het toestel naar Samsung of haar reparateur Dynafix heeft opgestuurd, krijgt dit kapotte toestel pas terug na betaling van de onderzoekskosten – bij een Samsung Galaxy S7edge is dat € 60,-. Weiger je deze kosten te betalen, dan ben je je toestel kwijt.
Nieuw toestel kopen voor gereduceerde prijs
Samsung en Dynafix bieden de gedupeerde klant wel de mogelijkheid aan om een nieuw toestel te kopen voor een gereduceerde prijs. Onze klagers moesten € 485,- betalen voor een nieuwe Samsung Galaxy S7 Edge, terwijl ze al tussen de € 618,- en € 869,- kwijt voor dat toestel waarvan het scherm stuk raakte. Al met al een prijzige bedoening.
Ook Oppo en iPhone stellen plannen bij
Niet alleen consumenten wier beeldscherm is gebroken zijn gedupeerd. Ook smartphone producenten als Oppo moeten hun plannen bijstellen. Oppo had 100 miljoen AMOLED schermen besteld voor 2016 maar niets ontvangen en is weer teruggegaan naar de LCD schermen. Ook iPhone heeft haar voornemen om in 2017 met AMOLED schermen te komen, uitgesteld tot nader orde.
OLED-info heeft geen vertrouwen in snelle productie
Samsung vertelt niets over dit chronische tekort en houdt vol dat de aanvoer van AMOLED beeldschermen eerdaags weer op gang komt. Dat roept het concern al sinds september, maar insiders zoals
OLED-info
stellen dat de productie niet eerder dan in 2017 op niveau zal zijn.
Gebrek aan openheid
Vanwege het gebrek aan openheid is ook niet goed bekend wat de oorzaak van de schaarste is. Vermoedelijk heeft het bedrijf de sterk gestegen vraag onderschat. Wellicht speelt mee dat er tientallen containerschepen van het Koreaanse bedrijf Hanjin op zee bleven drijven vanwege een dreigend faillissement. Maar er wordt ook gespeculeerd over een grondstof probleem. Wat het ook is, de consumenten zijn er niet alleen de dupe van, maar worden ook in onwetendheid gehouden.
Advies voor klanten van Samsung
Een consument heeft weinig rechten, omdat de schermbreuk merendeels niet onder de garantie valt. Kassa raadt daarom toekomstige klanten van Samsungtoestellen aan om bij de aankoop op de rekening vast te leggen dat een mogelijke reparatie altijd gegarandeerd wordt. Ook kan de consument overgaan tot een kopersstaking door een toestel van een ander merk te kopen.