Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Ryanair verwacht helft minder passagiers tot maart 2021
18-05-2020
•
leestijd 2 minuten
•
80 keer bekeken
•
Ryanair, de Ierse luchtvaartmaatschappij die ook vanaf Amsterdam en Eindhoven vliegt, verwacht tot maart 2021 de helft minder passagiers te vervoeren door de coronacrisis. Ook waarschuwt het bedrijf in zijn handelsupdate voor een recordverlies in het lopende kwartaal. Vanaf juli wil Ryanair een flink deel van zijn vluchten te hervatten.
Dit boekjaar, dat tot eind maart 2021 loopt, denkt Ryanair 80 miljoen reizigers te kunnen vervoeren. Dit doel lag voor de coronacrisis nog dubbel zo hoog. Het lopende kwartaal zorgt daarbij voor een groot deel van de terugval, omdat Ryanair sinds medio maart wegens de overheidsmaatregelen omtrent corona met een zeer uitgekleed schema vliegt. De budgetvlieger verwacht daarom voor het lopende kwartaal een verlies van ruim 200 miljoen euro.
In het afgelopen boekjaar vervoerde Ryanair nog bijna 149 miljoen passagiers. Dat was een lichte stijging vergeleken met een jaar eerder. De winststeeg naar 1 miljard euro, tegen 885 miljoen euro in 2019.
Hopen op herstel
In de maanden daarna volgt wat herstel, hoopt Ryanair, wanneer de luchtvaartmaatschappij vanaf 1 juli weer dagelijks circa duizend vluchten uitvoert. Het verlies in het derde kwartaal moet dan ook kleiner zijn dan in het tweede kwartaal. Volgens financieel directeur Neil Sorahan is er een verbetering te zien in het aantal boekingen. "Mensen kijken naar augustus en september uit om naar de zon te gaan voordat kinderen terug naar school moeten."
Lening van 600 miljoen pond
Ryanair, die eerder nog staatssteun aan concurrenten als 'doping' wegzette, meldde verder een lening van 600 miljoen pond, omgerekend 671 miljoen euro, te hebben aangenomen waarvoor het Verenigd Koninkrijk zich garant heeft gesteld.
Juridische strijd tegen miljardensteun
Momenteel voert Ryanair een juridische strijd tegen de miljardensteun aan onder meer Air France-KLM, Lufthansa, Alitalia en SAS. Volgens Sorahan staat de lening van de luchtvaartmaatschappij niet in verhouding tot de omvang van de staatsteun die onder meer Air France-KLM kreeg. ANP/Bloomberg