'Ruimte voor verbetering in pakketbezorging'
29-05-2020
• leestijd 2 minuten
Nu de markt van thuisbezorgen en pakketten groeit, is er ruimte voor verbetering, concludeert Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van eigen onderzoek. Hoewel consumenten hun pakketten meestal thuis ontvangen, is een uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen, wenselijk.
In de marktstudie van ACM is met name gekeken naar de 'last-mile'; het laatste stuk van het traject dat een pakket aflegt op weg naar de consument. De ACM heeft op deze markt geen economische problemen geconstateerd.
Efficiëntie en duurzaamheid
Verschillende partijen in deze markt werken aan oplossingen om de last mile-pakketbezorging zo efficiënt mogelijk te maken. Voor pakketbezorgers is het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Naast dat het kosten bespaart, draagt het bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie. Servicepunten en pakketkluizen worden door vervoerders als goede alternatieven voor bezorging aan huis gezien, omdat pakketten op deze manier altijd bij de eerste poging kunnen worden afgeleverd.
Volgens de ACM heeft niet elk huishouden voldoende toegang tot een bezorgpunt dat zich op loopafstand bevindt. Daarom vindt de autoriteit een uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk. Bezorgers kunnen daarnaast gebruik maken van elkaars bezorgpunten, waardoor het aantal huishoudens met een servicepunt op loopafstand tot 75 procent kan stijgen.
Plaatsen van pakketkluizen
Momenteel worden pakketkluizen nog weinig gebruikt door consumenten en pakketbezorgers. Het concept is relatief nieuw en investeringskosten kunnen een drempel vormen voor het plaatsen van meer kluizen. Soms wordt het plaatsen ervan bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid. ACM pleit voor meer duidelijkheid en stroomlijning waar mogelijk maakt het makkelijker om pakketkluizen op grotere schaal aan te bieden.