Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is "onjuist, onvolledig en in onbalans". Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.
Het onderzoek op basis waarvan demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) de NS ruimte geeft een spitsheffing verder uit te werken, rammelt aan alle kanten, stelt reizigersvereniging Rover. Het is "onjuist, onvolledig en in onbalans". Volgens de vereniging gaat de reiziger veel meer betalen en tegen tal van praktische problemen aanlopen.
Zo zouden berekeningen niet kloppen. Volgens het onderzoek betaalt een leraar straks 480 euro per jaar meer, maar volgens Rover is dat in werkelijkheid het dubbele. De vereniging roept de Tweede Kamer op geen verregaande wijzigingen in de NS-tarieven toe te staan op basis van het onderzoek.
Als onderdeel van de voorwaarden waaronder de NS het grootste deel van het spoornet mag gebruiken, is afgesproken dat de NS de spitsheffing mag uitwerken. Demissionair Staatssecretaris Vivianne Heijnen laat de Tweede Kamer wel nog kijken naar de financiële gevolgen.
De NS is al langer uitgesproken voorstander van een spitsheffing. De vervoerder wil reizigers zo motiveren meer verspreid over de dag de trein te pakken.
Rover ziet niets in de spitsheffing, waarbij ook een druktetoeslag en een kwaliteitstoeslag zouden moeten komen. "Deze toeslagen kunnen flink oplopen: zo betalen reizigers die straks in de spits over de hogesnelheidslijn reizen wel 9,50 euro extra als combinatie van een HSL-toeslag, druktetoeslag en kwaliteitstoeslag."
In het nieuwe systeem kan de reiziger op één werkdag zes verschillende ritprijzen voor een traject tegenkomen, geeft Rover aan. "Ook tussen de werkdagen zit straks verschil, zo is een rit op woensdag in de hyperspits straks 50 cent goedkoper dan op dinsdag."
Ronduit oneerlijk, noemt de vereniging het nieuwe systeem. "De reiziger die in Utrecht werkt kan niet in de trein naar Alkmaar stappen omdat deze goedkoper is, net zomin als dat de leraar zijn lessen naar de woensdag kan verschuiven", zegt Rover-directeur Freek Bos. "Bovendien betaalt de reiziger straks een kwaliteitstoeslag op hoogfrequente verbindingen, ook wanneer door een storing de treinen uitvallen en die kwaliteit er dus niet is."
Rover stelt dat het systeem bovendien niet goed werkt: wie bijvoorbeeld in de daluren vertrekt uit Nijmegen, kan toch te maken krijgen met een spitsheffing in Utrecht, aldus de vereniging. "Met deze wirwar aan tarieven gaan reizigers hun reisgedrag niet eens kunnen aanpassen, daarvoor is dit gewoon te onoverzichtelijk", stelt Bos.
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!