Rotterdam voert JA/JA-sticker in om hoeveelheid reclamefolders te beperken
19-01-2019
•
leestijd 3 minuten
•
97 keer bekeken
•
Na Amsterdam gaat nu ook Rotterdam de JA/JA-sticker invoeren. Tot nu toe had je alleen de NEE/NEE en de NEE/JA-sticker waarmee je kon aangeven dat je geen reclamefolders of alleen huis-aan-huisbladen wilt ontvangen. Bijna de helft van de mensen heeft zo’n sticker opgeplakt en wie dat niet doet, krijgt gewoon alles. Alleen al aan reclamemateriaal betekent dat gemiddeld 32 reclamefolders per week. Dat zijn zo’n 1.700 folders per jaar en bij elkaar weegt dat 34 kilo.
De gemeente Amsterdam vond dat daar iets aan moest gebeuren en voerde in 2018 de JA/JA-sticker in. Rotterdam volgt nu het voorbeeld en andere steden zoals Utrecht, Den Haag, Wageningen en Nijmegen overwegen ook over te gaan.
Ander systeem
Bij de JA/JA-sticker geef je aan dat je zowel de huis-aan-huisbladen als reclamemateriaal wilt ontvangen. De JA/JA-sticker vervangt
niet
het oude systeem, dus de NEE/NEE en NEE/JA blijven gewoon. Wat verandert is dat degene die geen sticker heeft, geen reclamemateriaal meer mag krijgen. In het oude systeem krijgen die mensen wel reclamemateriaal.
Inmiddels heeft in Amsterdam 23% van de bevolking een JA/JA-sticker opgeplakt. En 53% heeft de oude NEE/NEE- (26%) of NEE/JA-sticker (27%) nog hangen. Wat de overblijvende 24% wil die geen sticker heeft, is onbekend, maar in het nieuwe systeem krijgen die dus geen reclamefolders. Het JA/JA-systeem leidt er dus toe dat er minder reclamemateriaal wordt verspreid.
Wie toch ongewenste reclame krijgt, kan klagen. In 2018 deden 2.100 Amsterdammers dat. Vanwege een overgangsperiode werden er geen boetes uitgedeeld maar dat gaat vanaf 1 januari 2019 wel gebeuren. En die boetes zijn niet mals: €500,- per overtreding.
Reclamebranche boos
De folderbranche is niet blij met de nieuwe JA/JA-stickers. Dat is te begrijpen want hun bereik neemt af. Maar ze stellen ook dat de milieuwinst helemaal niet wordt gehaald. Want wat er aan reclamemateriaal verdwijnt, komt er via advertenties in huis-aan-huisbladen weer bij. En, zeggen zij, huis-aan-huisbladen leveren net zoveel of meer vervuiling van papier op als reclamedrukwerk.
Interessant is dat de grootste folderdrukker van Europa, E.M. de Jong uit Baarle-Nassau, zelf een huis-aan-huisblad heeft opgericht, namelijk City. City wordt geleid door hoofdredacteur Jules Paradijs, de voormalige hoofdredacteur van De Telegraaf. De gemeente Amsterdam stelt eisen aan een huis-aan-huisblad, want het moet bestaan uit net zoveel edities als dat er stadsdelen zijn (7) en de inhoud moet voor minstens 10% uit redactionele content bestaan. De rest (dus maximaal 90%) mag uit advertenties bestaan. Bedenk dat City bij iedereen in de bus valt die geen NEE/NEE-sticker heeft.
Een ander argument van de branche is dat het gebruikte papier grotendeels afkomstig is van gerecycled papier (meer dan 85%) en dat nieuw papier afkomstig is van speciaal voor dit doel aangelegde bossen.
Vooralsnog lijken de bezwaren van de folderbranche geen indruk te maken. Niet bij de gemeente die gewoon doorgaat met de JA/JA-stickers, en niet bij de rechtbank die een bezwaar afwees. De branche is in hoger beroep gegaan en in maart 2019 verwacht men een uitspraak.
Hoe kom je aan de stickers?
Volgens de bij ons bekende cijfers heeft 24% van de Amsterdammers een JA/JA-sticker. Deze mensen zitten vooral in Osdorp, daar heeft al een derde (31%) van de mensen een JA/JA sticker. Maar er zijn ook wijken waar maar 5% zo’n sticker heeft, zoals Oud-Zuid. Mensen moeten de stickers zelf regelen. Je kunt de stickers online bestellen of bij de gemeente in Amsterdam en straks bij de gemeente Rotterdam gratis afhalen.
Digitale folders
Je kunt ook folders digitaal doornemen. Bijvoorbeeld op
Folderz
,
Reclamefolder
(ook als app),
Foldersenkranten
,
Voordeelmuis
en
Spotta
(ook als app). Zo kun je zelf bepalen welke folders je wel of niet digitaal krijgt.