De roetfiltertest wordt vanaf 1 juli vaste prik bij de apk-keuring. Deze 'deeltjesteller' is in het leven geroepen om de vervuilende diesels, van bijvoorbeeld voor 2011, terug te fluiten. Werkt de roetfilter niet naar behoren, of ontbreekt hij in zijn geheel? Dan moet deze gerepareerd of vervangen worden.
Plannen voor een roetfiltertest zijn er al jaren. Eind 2019 werd dit voorstel ingediend door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deze is toentertijd tegengehouden door Remco Dijkstra (VVD) en Wytske Postma (CDA), omdat zij vreesden dat het de automobilisten enorm op de kosten zou jagen. De roetfiltertest was voorheen alleen een 'visuele test', maar deze bleek niet echt betrouwbaar. De roetdeeltjesteller moet daar een einde aan maken.
Om door de keuring te komen is een roetfilter nodig dat aan de eisen voldoet gesteld door het Europese Hof. De overheid schat dat er in Nederland 930.000 dieselauto's met roetfilter rondrijden. Daarvan zijn er 824.000 apk-plichtig. Op basis van Belgisch onderzoek verwacht de Nederlandse overheid dat ongeveer 114.000 dieselauto's mogelijk niet door de keuring zullen komen.
De meest 'kwetsbare' groep diesels zijn de zogenoemde Euro5- en Euro6 diesels. De euronorm van een auto bepaalt de uitstootklasse, met Euro1 het meest vervuilend en Euro6 het minst. Deze Euro5- en 6 diesels kwamen onlangs in opspraak toen bleek dat er in deze auto's, die van 2009 tot 2016 op de weg zijn gekomen, 'sjoemelsoftware' bevatten die de emissietesten omzeilen. Het Europese Hof heeft dit in 2020 verboden.
Om consumenten niet op al te hoge kosten te jagen krijgen zij de mogelijkheid hun roetfilter af te melden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voorafgaand de keuring. Op deze manier betaal je alleen de kosten voor de verhoogde motorrijtuigenbelasting (MRB) en administratiekosten. Het is dus goed om dit in de gaten te houden.
Het kan dus zomaar zijn dat jouw diesel niet door de keuring komt vanaf juli. Maar, hoe weet je dat nu zeker? Markus van Tol van de ANWB legt het uit. "Mensen weten dat ze hier rekening mee moeten houden wanneer het roetfilter bewust is verwijderd, of als men weet dat de kans groot is dat deze kapot is omdat er een controlelampje is gaan branden en/of omdat de motor slecht loopt. Anders moet het uit de meting blijken", vertelt van Tol.
De kosten voor het vervangen van een roetfilter kan verschillen per auto. "Reken op een bedrag van minimaal € 1.000. Als het nog gereinigd kan worden, bedragen de kosten circa € 500", aldus van Tol.
Gaan er na het lezen van deze beschrijving belletjes rinkelen? Dan kun je misschien een hoop geld besparen door de roetfilter af te melden bij de RDW, voorafgaand aan de apk-keuring. Momenteel wordt er nog nagedacht over een snelle procedure voor het afmelden, zodat voor dieselauto’s met roetfilter de apk inclusief de eventuele keuze van de automobilist om het filter af te melden op één dag kan worden gedaan.
Momenteel kan het (vooraf) afmelden van het roetfilter via een formulier op de website van de RDW. Hiervoor betaal je €61,25 aan administratiekosten. Als dan ook de verhoogde MRB is betaald en aan de voorwaarden wordt voldaan past de RDW het kentekenregister aan. De RDW heeft ons toegezegd dat deze afmelding vanaf het tweede kwartaal van 2022 ook online kan worden gedaan.
Bron: ANWB, RDW, Nu.nl, AD, Financieel Dagblad
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!