Rijden we over een paar jaar in waterstofauto's?
30-10-2015
• leestijd 1 minuten
Vandaag werd op de autobeurs in Tokio een nieuwe waterstofauto van Honda gepresenteerd. Critici hebben twijfels of de technologie ooit een succes gaat worden.
Waterstofauto’s verschillen technisch niet heel veel van de elektrische wagens. Waterstof uit de tank van de auto gaat naar een zogeheten 'fuel cell', waar de brandstof gesplitst wordt in water en elektriciteit. Dat laatste zorgt er voor dat de auto blijft rijden.
Energieverspillend
Het klinkt erg milieuvriendelijk, maar dat klopt niet helemaal, vertelt autojournalist Werner Budding, die bij de presentatie van Honda aanwezig was, aan Z Today. Je hebt kolen nodig om waterstof te maken, dat zorgt voor CO2-uitstoot, legt hij uit. Waterstof moet onder hele hoge druk en onder een bepaalde temperatuur bewaard worden. Dat kost veel energie.
Steun
Shell steunt de waterstofauto; in Duitsland legt het bedrijf een landelijk netwerk aan zodat bestuurders gemakkelijk kunnen tanken. Ook General Motors, BMW, Hyundai en Toyota experimenteren met de waterstofauto’s.