Vakbond CNV vreest voor de overheidsregel die in 2030 van kracht moet worden, omdat het miljoenen werkende Nederlanders honderden euro's per maand meer zal gaan kosten. "Het CNV is voorstander van het verminderen van de CO2-uitstoot, maar werknemers moeten hier niet de torenhoge rekening voor betalen", stelt voorzitter Piet Fortuin. CNV eist daarom een vergoeding voor de werknemers.
De tarieven voor rekeningrijden zijn nog niet duidelijk. Volgens CNV komt "binnenkort" het volledige wetsvoorstel uit. "Wie een gemiddelde auto rijdt, betaalt al snel 300 euro per maand extra aan brandstofkosten", denkt de vakbond. "Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen."
Of je in de spits of tijdens de daluren rijdt, op de snelweg, provinciale weg of in het buitenland, het zal geen verschil maken. Je betaalt voor de gemaakte kilometers. Of er een onderscheid komt tussen 'vervuilende' en elektrische auto's is nog niet duidelijk.
CNV is ook bang voor grote ongelijkheid tussen werkenden in de grote steden en hun collega’s van het platteland. "Voor die laatsten zijn de afstanden naar het werk vaak groter. Daar is bovendien soms maar twee keer per dag een bus die werknemers zouden kunnen nemen”, waarschuwt Fortuin, zelf afkomstig van het Friese platteland. ,,En dat er daar ’s avonds laat nog eentje gaat kun je wel vergeten."
De vakbond pleit dan ook voor een compensatie voor werknemers, in de vorm van een extra belastingvrije vergoeding van rond de 30 cent per kilometer die de werkgever kan uitkeren.
"De werkgever profiteert hier ook van: werknemers wisselen hierdoor minder snel van baan", vindt Fortuin. "Daarnaast voorkomt het dat mensen overlopen naar een andere sector waar ze minder hoeven te reizen of meer thuis kunnen werken. In de zorg bijvoorbeeld, kunnen we niemand missen." ANP
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!