In Luxemburg is de avondklok al enkele weken geleden afgeschaft. Echter, volgens de website van Buitenlandse Zaken geldt deze op het moment van schrijven nog altijd. Verder maakten de Italianen halverwege deze maand bekend dat één van de twee coronaprikken niet langer genoeg is om het land in te mogen, maar staat de eis pas sinds deze week op de website van het ministerie.
Dit probleem speelt al veel langer, weet Kassa. Want in juni tot juli 2020 dook Kassa ook kort voor onderzoek in de reisadviezen van het ministerie. Kassa ontving over deze reisadviezen namelijk klachten van reizigers, omdat er achterhaalde, onduidelijke of onvolledige informatie vermeld stond, waardoor reizigers onvoldoende zijn geïnformeerd voor hun reis. In een van de voorbeelden is een reizigster, Lara, hierdoor niet toegelaten op een vlucht naar Cyprus.
Juni 2020: negatieve coronatest en ‘flight pass’ nodig bij reis naar Cyprus
Lara wilde in 2020 naar Cyprus, maar wist vanwege corona niet zeker of ze kon vliegen. Daarom checkte ze de reisinformatie van Buitenlandse Zaken op Nederlandwereldwijd.nl. Hier stond: “De in- en uitreisbekerpingen zijn opgeheven, maar u moet wel een negatieve coronatest overleggen of deze in Cyprus doen.”
Een screenshot van Lara (van 24 juni 2020) getuigt ervan dat deze informatie op de website van Buitenlandse Zaken stond. Op de webpagina is te lezen dat de informatie op 23 juni 2020 voor het laatst is aangepast, terwijl op dat moment de ingangseisen waren aangepast en er geen coronatest meer in Cyprus zelf af te nemen was voor Nederlandse reizigers, en dat de informatie op 24 juni 2020 nog steeds geldig is.
Geweigerd op vlucht naar Cyprus
Op basis van deze informatie ging Lara ervan uit dat ze bij aankomst in Cyprus een coronatest kon doen. Op 22 juni stond ze op het vliegveld, waar bleek dat de informatie van Buitenlandse Zaken niet volledig was. De ingangseisen naar Cyprus waren namelijk op 20 juni aangescherpt. Op Schiphol werd Lara erop gewezen dat een negatieve testuitslag vooraf aan de reis naar Cyprus noodzakelijk was en dat ze deze dus niét ín Cyprus kon doen. Ook had ze een online formulier moeten invullen om de zogeheten ‘Cyrpus Flight Pass’ te bemachtigen. Over dit formulier en de ‘flight pass’ was op Nederlandwereldwijd.nl niets te lezen geweest (tot aan halverwege 21 juli 2020). Lara werd geweigerd voor haar vlucht en was zo het geld voor haar ticket kwijt.
Waar ligt de verantwoordelijkheid voor informatieverlening?
Consulaire dienstverlening is een kerntaak van de overheid. Tot dit type dienstverlening behoort onder andere het informeren van Nederlanders over reizen naar het buitenland. Zoals de overheid zelf aangeeft, heeft de consulaire dienstverlening een grote maatschappelijke en politieke relevantie. Het biedt reizigers informatie om goed voorbereid op reis te gaan.
Reisadviezen ministerie van Buitenlandse Zaken kloppen niet altijd
Dat de informatie niet altijd klopt, erkent ook een woordvoerder van het ministerie. "Het kan voorkomen dat we fouten maken. Die proberen we zo snel mogelijk aan te passen." Dat wijzigingen niet of pas veel later op de site staan, komt ook door de gebrekkige communicatie van sommige landen.