De Consumentenbond heeft met steekproeven onderzoek gedaan naar diverse reisaanbieders. Daaruit blijkt dat er amper of zelfs niet wordt gewaarschuwd voor de risico’s die de reiziger loopt in gebieden met kleurcode oranje - zoals bij annulering of repatriëring.
De Consumentenbond meldt dat reisorganisaties vrijwel niet waarschuwen voor de gevolgen van repatriëring en annulering, wanneer een vakantieganger naar een gebied reist waar een oranje reisadvies is; als een oranje reisadvies is afgegeven, dan is de reiziger namelijk zelf verantwoordelijk voor de kosten.
Van de onderzochte reisorganisaties, blijkt dat alleen KLM Holidays op een correcte wijze actief informatie verstrekt aan haar reizigers, aldus De Consumentenbond. Bij de andere reisorganisaties gebeurt dat niet of op een onvolledige manier. Twee reisorganisaties geven wél actief aan dat reizigers hun geld terugkrijgen bij een negatief advies, maar vermelden niet dat het alleen geldt als het gebied op groen of geel stond ten tijde van vertrek.
Volgens De Consumentenbond ontduiken reisorganisaties daardoor hun wettelijke zorg- en informatieplicht.
De bond is ook niet te spreken over de verzekeringen die een aantal van de reisorganisaties adviseert. De verzekeringen dekken namelijk niet reizen naar oranje gebieden. Verder geeft De Consumentenbond aan dat bij de verzekeringen vaak niet duidelijk is in hoeverre de voorwaarden actueel zijn, want veel verzekeraars dekken inmiddels wél reizen naar oranje gebieden.
De bond geeft aan dat reisaanbieders hun verzekeringsinformatie op orde moeten krijgen. Verder doet het de oproep aan reizigers om zich van te voren goed in te lezen in de verzekeringen en om verzekeringen te vergelijken.
De Consumentenbond heeft de uitkomsten van het onderzoek gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De reiskoepelorganisatie Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) is verzocht om haar leden te wijzen op hun verplichtingen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!