Reisaanbieders informeren klanten niet goed over rechten
28-09-2020
•
leestijd 2 minuten
•
101 keer bekeken
•
Reizigers die online boeken worden slecht of helemaal niet geïnformeerd over de soort reis en de annuleringskosten. Consumenten zijn daardoor niet goed op de hoogte van de rechten die zij hebben. Dit blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
Met een pakketreis hebben consumenten meer rechten dan als ze bijvoorbeeld alleen een accommodatie of een los vliegticket boeken. Ze staan dan sterker bij annuleringen, negatieve reisadviezen en faillissementen. Reisaanbieders moeten consumenten voordat ze een boeking afronden, informeren over wat voor soort reis ze boeken. Dat moet door middel van een standaardtekst en een link naar een standaardformulier waarop alle basisrechten staan. Zo kunnen consumenten weten waar ze aan toe zijn.
Resultaten proefboeking
De Consumentenbond maakte een proefboeking voor een pakketreis bij 15 online reisaanbieders. Slechts vijf van hen lieten de verplichte standaardtekst tijdens het boeken zien. En maar zes aanbieders gaven voor de definitieve boeking een linkje naar het verplichte standaardformulier. Ook zijn maar zes reisorganisaties voor het afronden van de boeking duidelijk over de annuleringskosten.
Alleen Corendon en Expedia doen het op alle drie de punten goed, volgens de Consumentenbond. Zij bevestigen voor boeking met de verlichte standaardtekst en het standaardformulier en zijn duidelijk over de annuleringskosten. KLM, Prijsvrij, Sunweb, Transavia Holidays en Treinreiswinkel schieten juist op alle drie de punten tekort. Als een aanbieder zijn klanten niet goed informeert bij het boeken van een reis die uit meerdere onderdelen bestaat, hebben die recht op een vergelijkbare bescherming als bij een pakketreis.
Aanbieders doen aanpassingen
De Consumentenbond vroeg de tekortschietende organisaties om opheldering. D-Reizen, De Jong Intra, KLM, Prijsvrij, Transavia, Tui, VakantieXperts en Vliegwinkel pasten direct hun boekingsproces aan of beloofden dit snel te zullen doen. De Vakantie Discounter, Ryanair en Sunweb vonden hun informatievoorziening al voldoende. De Treinreiswinkel was niet bereikbaar.
De Consumentenbond zal zijn bevindingen voorleggen aan de ACM, de toezichthouder.