Het kabinet kondigde aangescherpte maatregelen aan voor de horeca. Vanaf nu zijn ondernemers verplicht naam en telefoonnummer aan klachten te vragen voor eventueel contact- en brononderzoek van de GGD. Na twee weken moeten de gegevens vernietigd worden. Ook zijn consumenten niet verplicht hun gegevens te delen.
Hoeveel en wat voor vragen er binnenkwamen kon de zegsvrouw van AP nog niet zeggen. Zelf zag ze de onduidelijkheden omtrent de registratie ook: "Bij het halen van een ijsje lag een lijst met namen en telefoonnummers, voor iedereen in te zien." De verwerking van de persoonsgegevens moet conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hiermee worden bedrijven in staat gesteld zelf gegevensbescherming te regelen, zolang ze voldoen aan de AVG-regels. Het gaat nu om een bijzondere situatie, maar eigenlijk zou er altijd zo met gegevens in horeca moeten worden omgegaan, stelt de zegsvrouw. "Ook als je zou reserveren zonder corona, moeten horecazaken zorgvuldig omgaan met de gegevens. Dus bijvoorbeeld zorgen dat niet iedereen erbij kan en ze op tijd vernietigen."
Bij heel veel ondernemers zijn de richtlijnen helemaal niet duidelijk, merkte branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) al. Daarom stelde de KHN vragen aan het kabinet. Op verschillende media verschijnen berichten dat de ene horecazaak de contactgegevens een maand bewaart, de ander 'tot in de oneindigheid'. Ook over de verwerking van andere persoonsgegevens voor bron- en contactonderzoek, zoals passagierslijsten van vliegmaatschappijen, bestaat nog onduidelijkheid. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!