Met ingang van 1 juli 2021 veranderen de regels omtrent ongewenste telefoontjes van bedrijven. Telemarketing mag alleen als consumenten daar duidelijk en vrijwillig toestemming voor hebben gegeven. Daarmee verdwijnt het Bel-me-niet-register dat dus wordt vervangen voor een opt-in-systeem.
Het idee is dat Nederlanders veel meer zelf te zeggen moeten krijgen over welke bedrijven hen opbellen voor aanbiedingen, meldt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Word je toch ongevraagd bestookt? Dan riskeren bedrijven een boete.
Bedrijven mogen jou nog wel bellen met aanbiedingen als je er klant bent, of als je tot drie jaar ervoor klant bij bent geweest.
Als je ongewenst wordt gebeld, dan kun je gebruikmaken van het recht van verzet. Als je de beller te kennen geeft niet meer gebeld te willen worden, dan mogen bedrijven dat ook echt niet meer doen. Telemarketeers moeten het recht van verzet sowieso in ieder gesprek actief aanbieden.
Naast boetes dreigt de ACM met dwangsommen voor bedrijven die toch de fout in gaan. "Ongewenste telemarketing is een groot probleem. De nieuwe regels zijn bedoeld om consumenten te verlossen van die ongewenste telefoontjes", zegt directeur Consumenten Edwin van Houten van de ACM. "Onze bijdrage daaraan is dat wij consumenten voorlichten over de nieuwe regels die gelden én streng en actief gaan handhaven.
De ACM verzoekt klachten of signalen over ongewenste telefoontjes door te geven via ACM ConsuWijzer.
bronnen: ACM/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!