#RegelHet: Minister De Jonge wil snellere levertijd hulpmiddelen
07-11-2019
•
leestijd 2 minuten
•
77 keer bekeken
•
Mensen die afhankelijk zijn van medische hulpmiddelen moeten hier niet meer eindeloos op hoeven wachten. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) heeft de Kassa-campagne #RegelHet ter harte genomen. In een brief aan de Kamer schrijft hij dat er regels komen waaraan alle betrokken partijen zich moeten gaan houden. In januari wordt duidelijk hoe lang het mag duren voor een hulpmiddel is geleverd en hoe aanvragers te woord worden gestaan. Op deze twee punten gaat het nu geregeld mis, erkent de minister.
Commitment bij betrokken partijen
De betrokken partijen zijn Vereniging Nederlandse Gemeenten, Zorgverzekeraars Nederland, de branchevereniging voor hulpmiddelenleveranciers (Firevaned), het Hulpmiddelencentrum, Ieder(in), de Patiëntenfederatie Nederland, Per Saldo en het UWV. Zij hebben erkend dat verbeteringen noodzakelijk en mogelijk zijn. Ze willen "in goede samenwerking" snel tot verbetering van de verstrekking van hulpmiddelen komen. Alle partijen hebben zonder voorbehoud hun commitment uitgesproken, schrijft minister De Jonge.
Motie aangenomen
Eerder deze week werd een motie van Vera Bergkamp D66 en Lenny Geluk Poortvliet CDA aangenomen. Zij vragen de minister om regionale inkoop te stimuleren. Ook willen zij dat gemaakte afspraken en aanbevelingen ook daadwerkelijk gerealiseerd worden.
#RegelHet
De afgelopen vier jaar besteedde Kassa aandacht aan mensen die te maken hebben met onnavolgbare bureaucratie in de zorg. Om het probleem met hulpmiddelen aan te kaarten bij de gemeenten, de leveranciers en bij de regering maakte Kassa half oktober een zwartboek en werd een actie gestart op sociale media onder de noemer #RegelHet. Minister De Jonge schrijft aan de Tweede Kamer: “De recente uitzendingen van het televisieprogramma Kassa heeft het belang en de urgentie van betere uitvoering van de verstrekking van hulpmiddelen onderstreept."
Actieteam aan de slag
Door het ministerie van VWS is razendsnel een actieteam opgetuigd. Het team las alle mails uit Kassa's zwartboek, inventariseerde de klachten, sprak met de verantwoordelijke partijen, legde contact met de Nationale ombudsman en gaat nu een overkoepelend plan opstellen dat in januari wordt gepresenteerd.
Mail je klacht
Als je een klacht hebt over de levering, service of ander probleem met je hulpmiddel dan kun je nog tot het einde van het jaar mailen naar het ministerie van VWS. Deze klachten worden meegenomen in de actie van de minister. Het mailadres is actieteam_hulpmiddelen@minvws.nl.
Wij
hebben minister Hugo de Jonge uitgenodigd voor een gesprek in de studio (januari 2020).
Meer weten over #RegelHet en de problematiek in de hulpmiddelenzorg? Raadpleeg ons dossier.