Red Band past plastic verpakking aan na kritiek consument
29-09-2018
•
leestijd 2 minuten
•
276 keer bekeken
•
De per stuk verpakte winegums van snoepproducent Red Band hebben de #Mispaksel-verkiezing van Greenpeace gewonnen. De verkiezing voor de meest onzinnige plastic verpakking werd eind deze zomer door milieuorganisatie Greenpeace in het leven geroepen. In samenwerking met Kassa is de prijs uitgereikt. Volgens campagneleider Meike Rijksen was vanaf dag één van de verkiezing duidelijk dat Red Band zou winnen. “De stemmen liepen snel op en het bleek ook wel uit reacties als ‘te gek voor woorden’ en ‘deze spant wel de kroon’.”
In totaal hebben bijna 32.000 mensen hun stem uit gebracht. Maar liefst de helft stemde op Red Band. In de uitzending neemt Bob Postma, marketingmanager van de snoepproducent, de prijs in ontvangst. De snoepjes zijn volgens Postma bewust per stuk in plastic verpakt. Zo zou de consument minder van het snoep eten én is de kwaliteit van de smaak beter gewaarborgd. Red Band gaat nu kijken hoe ze de verpakkingsvorm kunnen veranderen.
Klik hier voor de volledige reactie van Red Band
.
De verkiezing
Greenpeace organiseerde dit jaar voor het eerst de #Mispaksel-verkiezing om aandacht te vragen voor de enorme hoeveelheid onzinnige en onnodige voedselverpakkingen in de supermarkt. Plastic kan slecht worden afgebroken en wordt een steeds grotere belasting voor het milieu. De Mispaksel-trofee, een aardbol in een plastic bakje, is gemaakt door Peter Smith, de kunstenaar die in 2012 het grootste kunstwerk ter wereld van plastic zwerfafval maakte. Op de tweede plaats eindigde de plastic verpakte winterpeen van Albert Heijn. De derde plek ging naar de in plastic verpakte avocado’s van Jumbo.