Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Reclames mogelijk ook onder loep filmkeuring

03-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
kijkwijzer-logo-930-x520
Staatssecretaris Sander Dekker (Media) wil laten uitzoeken of reclames inhoudelijk op dezelfde manier kunnen worden beoordeeld op schadelijkheid als films en tv-programma's. Het gaat dan om gewelddadige of seksuele uitingen of grof taalgebruik, wat schadelijk kan zijn voor kinderen.
Second love
Dekker kwam hiermee tegemoet aan een wens van de SGP in de Eerste Kamer, die grote morele bezwaren heeft tegen de reclame voor Second Love. Dat is een datingsite voor mensen die al een relatie hebben en dus aanspoort tot overspel, aldus de SGP.
Handvatten voor ouders
Dekker zal gaan overleggen met het NICAM, het instituut dat via de Kijkwijzer aangeeft voor welke leeftijd programma's of films geschikt zijn.  Omroepen of bioscopen moeten hier dan rekening mee houden en films op een laat tijdstip uitzenden zodat kinderen ze niet zien. Ook geeft de keuring ouders handvatten om hun kinderen niet naar een programma te laten kijken.
Discussie
Zelf wilde de staatssecretaris geen oordeel geven over de bewuste reclame. Maar hij zei dat ook in Hilversum zelf al discussie is over dit soort reclames. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!