Reclamecode vernieuwd: Social Media & Influencer Marketing
14-05-2019
•
leestijd 2 minuten
•
73 keer bekeken
•
In maart 2019 besteedden we een uitzending aan social influencing en de beïnvloeding van onder andere jongeren op het internet. Nu is er een nieuwe Reclamecode waar influencers en adverteerders zich aan moeten houden.
Eind 2018 is een
Europese richtlijn
aangenomen waarin de bescherming van jongeren in het online domein én de onafhankelijkheid van mediatoezicht een prominentere plek hebben gekregen. Deze richtlijn moet nog voor september 2020 worden omgezet in nationale wetgeving, waarna het Commissariaat voor de Media ook daadwerkelijk boetes kan opleggen aan influencers die zich niet aan deze opgelegde regels houden.
Reclamecode Social Media & Influencer Marketing
Ook is er al sinds 2014 de Reclamecode Social Media, maar deze bleek na de snelle ontwikkelingen op het web wat verouderd. Zo bleek dat jongeren vaak niet gelijk doorhebben in het hedendaagse internet landschap of er sprake is van een bepaalde samenwerking in social-mediaberichten van mensen die zij volgen. Of men dit soort berichten nou tegenkomt op YouTube, Instagram, Facebook of Twitter; het moet duidelijk te begrijpen zijn voor de consument dat het om reclame gaat. D
aarom is de Reclamecode uit 2014 omgetoverd tot Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierbij hoort ook een geheel nieuwe handleiding. Zo is het voor zowel de adverteerder als de influencer duidelijk hoe je transparant bent over samenwerkingen.
Wat doet een influencer?
Een influencer is iemand die actief is op social media. Zijn of haar doelstelling is een bepaald bereik halen en mensen via dat bereik te activeren. Oftewel: ze proberen invloed uit te oefenen op hun doelgroep, ook bekend als volgers. Dit kan door een product te reviewen, duidelijk in beeld te brengen of een verhaal om het product te bedenken. Zo zoekt een influencer manieren om een betaalde samenwerking, waarin de influencer door een merk wordt betaald voor de reclame voor een product, zo goed mogelijk verwerkt in zijn of haar imago.