Vanaf 2023 wordt het voor online gokbedrijven moeilijker om reclame te maken voor hun kansspelen. En ook shirtsponsoring wordt aan banden gelegd, maar wel wat later, namelijk per 2025. Dat meldt minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) vrijdag.
Het bijbehorende wetsvoorstel wordt in fases ingevoerd, zo is bekendgemaakt.
Een verbod op zogenoemde ongerichte reclame gaat in 2023 in. Het gaat daarbij om reclame waar mensen niet actief naar hebben gezocht door bijvoorbeeld via een zoekmachine op goksites te zoeken.
Vanaf 2024 mogen online gokbedrijven bovendien niet langer programma's en evenementen sponsoren.
En vanaf 2025 volgt een verbod op sponsoring van sportlocaties en shirts. Sportclubs die momenteel worden gesponsord door online gokbedrijven hebben dus nog tweeënhalf jaar de tijd om andere sponsoren te vinden.
Kassa besteedde eind april nog aandacht aan de ongewenste neveneffecten van online gokbedrijven die Eredivisieclubs sponsoren. Bekijk het fragment hieronder, het artikel gaat door na de video.
Sinds 1 oktober 2021 is de markt voor online kansspelen gelegaliseerd. Daarmee werd het ook mogelijk voor kansspelplatforms om reclame te maken, en dat had de nodige – voorspelbare – gevolgen.
De "stortvloed" aan reclames, waarin onder meer bekende Nederlanders te zien waren, leidde tot grote irritatie bij de Tweede Kamer. Vorige week kondigde minister Weerwind daarom al een onmiddellijk verbod op de inzet van rolmodellen – zoals bekende Nederlanders – voor gokreclames aan. Beroemde mensen in gokreclames geven wat hem betreft het verkeerde voorbeeld.
De Tweede Kamer dringt echter aan op een totaalverbod. Met het wetsvoorstel komt minister Weerwind tegemoet aan deze wens.
"Het kabinet en ik vinden sport heel belangrijk. Maar tegelijkertijd wil ik gokken en gokverslaving de kop indrukken." ANP
Meer over:
reclame, bekende nederlanders, gokverslaving, eredivisie, gokken, influencers, topsport, online gokkenMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!