Reclame gericht op jonge kinderen aangescherpt
08-12-2016
• leestijd 1 minuten
In de loop van volgend jaar verdwijnen film- en stripfiguren zoals de Minions van verpakkingen van ongezond voedsel. De levensmiddelenbranche gaat de marketing hiervoor aanscherpen.
Supermarkten
Dat heeft staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer laten weten. Eerder dit jaar besloten supermarktketen Albert Heijn en Plus al te stoppen met deze vorm van kindermarketing op hun huismerken.
Geen verleiding
Van Rijn was hierover al langer in gesprek met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hij vindt het belangrijk dat kinderen en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten.
Tot zeven jaar
De FNLI ,,herkent de kritiek", aldus Van Rijn. Het besluit betekent dat deze vorm van reclame gericht op kinderen tot zeven jaar gaat verdwijnen. Van Rijn noemt het besluit van de organisatie ,,een goede stap". ANP