Influencer Monica Geuze heeft volgens een uitspraak van de Reclame Code Commissie de regels overtreden. Zij maakte in een vlog op YouTube reclame voor een zelfbruiningsproduct, zonder dat dit duidelijk werd gemaakt aan de kijkers. Marketingdeskundige Max Kohnstamm had hierover een klacht ingediend bij de Reclamecode Commissie.
Geuze heeft twee weken om te reageren op de uitspraak van 14 oktober, waarna deze definitief wordt vastgesteld. Geuze heeft de beschrijving van haar YouTube video aangepast: "Dit is niet opzettelijk gebeurd", laat zij de Volkskrant weten.
Kohnstamm heeft tegen influencer Anna Nooshin een zelfde klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. In die zaak volgt nog een uitspraak, aldus de Commissie.
Vloggers negeren reclameregels
Kassa liet onlangs zien dat influencers zich op sociale media als YouTube en Instagram niet aan de regels houden. Net zoals voor reclame op tv zijn er regels voor vloggers die reclame maken in online video’s. Zo moet het voor de kijker altijd duidelijk zijn als er sprake is van een betaalde samenwerking tussen een merk en de influencer in kwestie en er zijn verschillende manieren waarop dit kenbaar gemaakt kan worden.
Volgens Max Kohnstamm kunnen adverteerder en influencers er baat bij hebben om reclame niet duidelijk te vermelden, omdat je zou kunnen zeggen dat een persoonlijke aanbeveling geloofwaardiger overkomt dan iets dat duidelijk reclame is.
De Reclame Code Commissie adviseert, maar kan geen boetes opleggen. Daarvoor moet eerst de Mediawet worden aangepast. Een wetsvoorstel hiervoor ligt nu bij de Eerste Kamer.