Rechtszaak tegen KLM om no-showbeleid
14-01-2019
• leestijd 2 minuten
De Consumentenbond spant een rechtszaak aan tegen KLM over het zogeheten no-showbeleid. Volgens de bond jaagt de luchtvaartmaatschappij reizigers onrechtmatig op kosten door vliegtickets ongeldig te maken als iemand op één traject verstek laat gaan.
Als een reiziger bijvoorbeeld een retourvlucht boekt en de heenreis een paar dagen uitstelt wegens ziekte, kan de luchtvaartmaatschappij ook het ticket voor de terugvlucht ongeldig verklaren. Wie daar toch nog gebruik van wil maken, moet extra kosten betalen. Ook bij overstappen of rondreizen met diverse vluchten kan het overslaan van een onderdeel leiden tot forse extra kosten.
Passagiers financieel gestraft
Oneerlijk, oordeelt de Consumentenbond. ,,Passagiers worden financieel gestraft als ze om wat voor reden dan ook niet op de vliegtuigstoel zaten die ze wel hebben betaald'', zegt directeur Bart Combée. ,,Het geld voor de niet gebruikte vlucht krijgt de passagier niet terug. De luchtvaartmaatschappij daarentegen kan de ongebruikte stoel gewoon nog een keer verkopen aan een ander. Dat is wel een heel lucratief verdienmodel.''
Verbod op no-showclausule
Een gesprek met KLM leverde niets op. Daarom gaat de bond nu via de rechter proberen de voorwaarden van KLM op dit punt nietig te verklaren. Het liefst ziet de Consumentenbond een Europees verbod op no-showclausules, die ook andere luchtvaartmaatschappijen hanteren. Ook andere Europese consumentenorganisaties spannen zich in om no-showvoorwaarden af te schaffen bij bedrijven als British Airways, Air France, Swiss Air, Emirates, Qatar Airways, Singapore Airlines en Virgin. ANP
Begin september besteedde Kassa al aandacht aan het no-show beleid van KLM. En ook bij de
Belbus
is dit onderwerp al eerder aan bod gekomen. Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending van september.