Stel je koopt online een product. Na enkele maanden gaat dit product kapot. Je hebt nog garantie maar het bedrijf werkt niet mee. Wat zijn dan je rechten?
Garantie?
In Nederland is er geen vastgesteld termijn voor garantie. Dit verschilt per product. Wel is het zo dat wanneer het product kapotgaat binnen 6 maanden, de verkoper aan moet tonen dat dit de schuld van de koper is.
Ondeugdelijk product
Als een product vervolgens ondeugdelijk is heb je recht op gratis reparatie óf een nieuw product. Dit moet binnen een bepaalde tijd gebeuren en zonder dat je er te veel last van hebt.
Ontbinding koopovereenkomst
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft niet bijbetaald te worden. Moet dit van de verkoper wel? Dan mag de koopovereenkomst ontbonden worden. Bij ontbinding van de koopovereenkomst, heb je recht op geld terug. Ook kunnen de reparatiekosten voorgeschoten worden. Vervolgens kan geprobeerd worden deze terug te krijgen via een incassobureau.
Let op de volgende zaken
Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen dus let bij online aankopen op de volgende dingen; doe research naar de aanbieder; Check het adres en kijk of dit er betrouwbaar uitziet; check de bereikbaarheid van een bedrijf en kijk of ze reageren op klachten van consumenten. En last but not least: betaal achteraf of betaal verzekerd. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.