De Europese Commissie heeft een voorstel aangenomen voor het recht op reparatie. Een consument moet zijn kapotte tv, wasmachine, smartphone of ander product gemakkelijker kunnen laten herstellen dan nu het geval is.
Volgens de Europese Commissie leidt het "recht op reparatie" tot besparingen voor de consument. Achterliggend idee is ook om de hoeveelheid afval te verminderen: repareren in plaats van weggooien.
In de praktijk betekent recht op reparatie dat verkopers worden verplicht om defecte producten tijdens de garantieperiode op verzoek van een klant te herstellen. Tenzij repareren duurder is dan vervangen door een nieuw exemplaar.
Is de garantie verlopen? Dan moet een klant vijf tot tien jaar na aankoop ook nog voor reparatie bij de verkoper terechtkunnen. Tenzij het technisch niet meer mogelijk is om een defect te herstellen.
Klanten vinden het nu vaak te moeilijk om een monteur of andere reparateur te vinden, constateert verantwoordelijk Eurocommissaris Didier Reynders. Verkopers moeten straks duidelijk maken dat klanten voor reparatie bij hen terechtkunnen. Bovendien moeten er onlineplatforms komen waar vraag en aanbod elkaar kunnen treffen. Dat moet voorkomen dat monteurs en klusjesmannen en -vrouwen worden verdrongen.
Het voorbarig weggooien van spullen in de EU zorgt ieder jaar voor 35 miljoen ton afval en 261 miljoen ton aan broeikasgassen, aldus het dagelijks bestuur van de unie. Bovendien gaat 30 miljoen ton aan waardevolle grondstoffen verloren.
Voor de plannen is nog instemming nodig van de EU-landen en het Europees Parlement. Die buigen zich ook al over voorstellen van de commissie om producten zo te ontwerpen dat ze zich beter lenen voor reparatie. bron: ANP/EC
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!