Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Rabobank compenseert klanten met te veel betaalde rente

03-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
3554 keer bekeken
  •  
Rabobank-1127

© Rabobank

Het is een onderwerp waar Kassa regelmatig aandacht aan besteed: wurgkrediet. En er is nu goed nieuws voor klanten met een wurgkrediet bij Rabobank. De bank zal klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopend krediet gaan compenseren. In veel gevallen bleef de rente op kredieten te hoog, terwijl deze zou moeten meebewegen met de marktrente. De bank gaat de komende maanden uitzoeken welke klanten het betreft en hoe zij gecompenseerd moeten worden. Naar verwachting wordt hierover eind dit jaar meer bekend.

Wanneer kom je in aanmerking voor compensatie?
  • Heb jij gebruik gemaakt van het product Doorlopend Krediet of betaalrekening met de optie tot rood staan?
  • Gold er een variabele rente, waarbij mogelijk de marktrente niet altijd goed is gevolgd?

Dan kan het verstandig zijn om je aan te melden bij Consumentenbond Claimservice. Na de uitzendingen van Kassa over de woekerrentes op kredieten wil deze service proberen om deze rente voor jou terug te krijgen. Ook kun je Kassa mailen via kassa@bnnvara.nl o.v.v. 'woekerrente'.

Compensatie voor 15 procent klanten met doorlopend krediet

Rabobank denkt dat er ongeveer 15 procent van hun klanten met een doorlopend krediet in aanmerking komen voor compensatie, maar noemt geen aantallen klanten. De Telegraaf berichtte eerder over de compensatieregeling en schrijft dat het gaat om 150.000 klanten. Deze zouden een paar honderd euro tot duizenden euro's terug kunnen krijgen.

Rabobank speelt met compensatie in op uitspraken Kifid

Door te compenseren speelt Rabobank in op een aantal uitspraken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat instituut oordeelt over conflictent tussen klanten en hun verzekeraars of banken. Zo stelde het instituut onder meer een klant in het gelijk die vond dat ABN AMRO hem te veel rente liet betalen tussen 2010 en 2018. In die periode had de klant een doorlopend krediet met variabele rente. De marktrentes daalden almaar, maar de tarieven over het Flexibel Krediet niet. Daardoor was er sprake van 'woekerrente'.

Ook andere banken gaan over op compensatie

ABN AMRO was niet de enige bank die verlies leed bij klachteninstituut Kifid. Ook Santader en Hollandsche Disconto Voorschotsbank moesten eraan geloven. De Consumentenbond spreekt nu met ABN AMRO over een compensatieregeling. Eerder werd Crédit Agricole in eenzelfde soort zaak terechtgewezen. Deze bank meldt inmiddels 74.000 klanten te hebben gecompenseerd, maar waarschijnlijk komen nog veel meer klanten voor de bank voor een schadevergoeding in aanmerking. De kredietverstrekker reserveerde 123 miljoen euro voor de compensatie. Huidige en voormalige klanten moeten zich actief aanmelden voor compensatie op de site mijnrentevergoeding.nl als ze vergoeding willen krijgen. ANP

Meer lezen over de woekerrentes op doorlopend krediet? Bekijk dan ons dossier 'Wurgkredieten'.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor