© Rabobank
Het is een onderwerp waar Kassa regelmatig aandacht aan besteed: wurgkrediet. En er is nu goed nieuws voor klanten met een wurgkrediet bij Rabobank. De bank zal klanten die te veel rente hebben betaald over hun doorlopend krediet gaan compenseren. In veel gevallen bleef de rente op kredieten te hoog, terwijl deze zou moeten meebewegen met de marktrente. De bank gaat de komende maanden uitzoeken welke klanten het betreft en hoe zij gecompenseerd moeten worden. Naar verwachting wordt hierover eind dit jaar meer bekend.
Door te compenseren speelt Rabobank in op een aantal uitspraken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat instituut oordeelt over conflictent tussen klanten en hun verzekeraars of banken. Zo stelde het instituut onder meer een klant in het gelijk die vond dat ABN AMRO hem te veel rente liet betalen tussen 2010 en 2018. In die periode had de klant een doorlopend krediet met variabele rente. De marktrentes daalden almaar, maar de tarieven over het Flexibel Krediet niet. Daardoor was er sprake van 'woekerrente'.
ABN AMRO was niet de enige bank die verlies leed bij klachteninstituut Kifid. Ook Santader en Hollandsche Disconto Voorschotsbank moesten eraan geloven. De Consumentenbond spreekt nu met ABN AMRO over een compensatieregeling. Eerder werd Crédit Agricole in eenzelfde soort zaak terechtgewezen. Deze bank meldt inmiddels 74.000 klanten te hebben gecompenseerd, maar waarschijnlijk komen nog veel meer klanten voor de bank voor een schadevergoeding in aanmerking. De kredietverstrekker reserveerde 123 miljoen euro voor de compensatie. Huidige en voormalige klanten moeten zich actief aanmelden voor compensatie op de site mijnrentevergoeding.nl als ze vergoeding willen krijgen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!