Door tekortkomingen in de regels rond het provisieverbod worden onafhankelijke hypotheekverstrekkers benadeeld ten opzichte van banken. Ook zorgt de maatregel onvoldoende voor transparantie, waardoor consumenten vaak met een te dure hypotheek de deur uit gaan. Dat zegt Paul van der Meijs, directeur van De Hypotheker, woensdag tegen het ANP.
Kosten hypotheekadvies
,,Er zijn rekenregels opgesteld waar banken zich aan moeten houden bij het berekenen van hun adviesprijzen. Maar de daadwerkelijke kosten worden niet doorberekend, dat zorgt voor oneerlijke concurrentie’’,constateert Van der Meijs, bijna een half jaar na de invoering van het provisieverbod.
Banken rekenen al snel 500 tot 1000 euro minder voor hypotheekadvies en -bemiddeling dan onafhankelijke adviseurs. Dat kunnen ze doen omdat ze, in tegenstelling tot de onafhankelijke financieel adviseurs, ook verdienen aan de verkoop van de hypotheek zelf.
Duurdere hypotheek
Van der Meijs: ,,De situatie is ontstaan dat banken aan de voorkant wat minder rekenen, maar dat in hun productmarge weer terug halen. Dat levert niet de transparantie op die het provisieverbod wel zou moeten opleveren. ,,Een klant denkt: mooi, ik bespaar 500 euro met mijn advieskosten. Maar hij heeft wel een hypotheek die over zijn rentevaste periode duizenden euro’s duurder is.’’ De Hypotheker is met 155 vestigingen de grootste onafhankelijke hypotheekbemiddelaar in Nederland.
Tussenpersonen
Volgens marktonderzoeker GfK laten veel consumenten de financiële tussenpersoon sinds de invoering van het provisieverbod begin dit jaar links liggen. Het marktaandeel van afgesloten hypotheken door intermediairs daalde in het eerste kwartaal van 60 procent tot 56 procent. Tegelijkertijd klom klom dit percentage bij banken juist van 38 procent naar 41 procent.
Het doel van het provisieverbod is om adviseurs van complexe financiële producten onafhankelijk en in het belang van de klant te laten opereren. Bemiddelaars mogen wel kosten voor hun advies in rekening brengen, maar zich niet meer laten betalen door de bank.
Volgens Van der Meijs heeft de maatregel ook goede kanten. ,,Veel consumenten dachten altijd, doet hij het nou helemaal voor mij of ook een beetje voor zichzelf. Daar zijn we nu vanaf’’, vertelt de directeur. ANP