ProRail: Spoor niet berekend op hevige regen en hitte
08-01-2020
• leestijd 1 minuten
Het Nederlandse spoor is niet berekend op de extreme weersomstandigheden die klimaatverandering met zich meebrengt. Om het spoor geschikt te maken zijn grote investeringen nodig. Dat meldt ProRail aan Trouw.
Hevige regenbuien, langdurige periodes van droogte en hoge temperaturen zullen tussen nu en 2050 steeds vaker voorkomen in Nederland. Dat is het gevolg van de klimaatverandering. ProRail-experts die zich daarmee bezig houden zeggen tegen Trouw dat een investering van één miljard euro lang niet genoeg is.
Hevige regenbuien, langdurige periodes van droogte en hoge temperaturen zullen tussen nu en 2050 steeds vaker voorkomen in Nederland. Dat is het gevolg van de klimaatverandering. ProRail-experts die zich daarmee bezig houden zeggen tegen Trouw dat een investering van één miljard euro lang niet genoeg is.
Vrees voor hittedagen
De spoorwegbeheerder vreest voor hittedagen waardoor het spoor kan uitzetten. Dat kan, naast de nodige problemen zoals zogenaamde spoorspatting, ook voor problemen zorgen bij de airco’s in de treinen. Die zullen overuren draaien waardoor de bovenleiding de vraag naar de stroom niet meer aankan.
Samenwerking
Ook vertellen de experts dat hevige regen kan leiden tot wateroverlast in elektriciteitskasten. Dat kan er onder meer voor zorgen dat mensen geen spoorwegovergangen meer kunnen passeren omdat de slagbomen dan automatisch dichtgaan. Voor de aanpak van de genoemde problemen zoekt ProRail samenwerking op met gemeenten, waterschappen en provincies. Trouw/ANP