Een bijna-botsing bij station Utrecht Centraal vorig jaar komt doordat spoorbeheerder ProRail ,,onvoldoende heeft geleerd van voorgaande ernstige incidenten''. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport dinsdag.
Rood sein
Bij Utrecht botste een vertrekkende stoptrein bijna op een wachtende goederentrein. De machinist, die onbewust door rood was gereden, wist de passagierstrein net op tijd tot stilstand te brengen.
Uit onderzoek bleek dat de twee treinen binnen 2 minuten in tegengestelde richting over hetzelfde stuk spoor moesten rijden. Dat gat moet minstens 3 minuten zijn. ,,Dit conflict is door ProRail niet opgemerkt'', aldus de inspectie.
Treinbotsing Amsterdam
Enkele dagen eerder was er een treinbotsing bij Amsterdam. Ook toen zag ProRail niet dat twee treinen kort na elkaar in tegengestelde richting over hetzelfde spoor moesten rijden. Een sprinter en een intercity botsten frontaal op elkaar. Een passagier kwam om het leven, bijna 200 mensen raakten gewond. Ook treinbotsingen in Barendrecht (2009) en Amsterdam (2004) zijn te wijten aan onopgemerkte ,,planningsconflicten''.
Maatregelen
In een gezamenlijke reactie laten NS en ProRail weten dat er maatregelen zijn genomen. Zo komt er een extra systeem om machinisten te waarschuwen voor een rood sein. Er wordt gewerkt aan een manier om treinen automatisch te laten stoppen als ze te hard op een rood sein afrijden. Ook komt er een systeem dat alarm slaat als er een botsing dreigt en wordt er meer tijd uitgetrokken om treinen elkaar te laten kruisen. ANP