Bij wijze van proef gaan vijftien gemeenten en hypotheekverstrekkers mensen met betalingsachterstanden versneld hulp aanbieden. Huiseigenaren met betalingsproblemen of mensen met een schuld bij de gemeente moeten eerder in beeld komen, om grotere betaalproblemen voor te zijn. In januari wordt hiermee gestart onder toezicht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
De deelnemende gemeenten kunnen contact opnemen met iemand zodra er een achterstand is van minimaal twee maanden in het betalen van de energie- of waterrekening, zorgverzekering of huur. Hypotheekverstrekkers geven bij een betalingsachterstand van twee maanden een signaal aan de gemeente door, waarna die contact kan opnemen met de persoon om problematische schulden te voorkomen.
Volgens het ministerie lopen mensen vaak lang door met geldzorgen en weten ze hulp niet goed te vinden. Daarom geldt er sinds begin dit jaar voor gemeenten een plicht tot het doen van een hulpaanbod, maar daarmee wordt nog niet iedereen bereikt. Door in de proeven samen te werken met de banken Aegon en Rabobank, is de hoop dat dit verbetert.
Die uitwisseling van gegevens gebeurt volgens het ministerie doelgericht en zorgvuldig, met inachtneming van de privacyregels. Samen kan er dan gekeken worden welke andere financiële problemen er mogelijk nog meer spelen, hoe de gemeentelijke schuldhulpverlening kan helpen en of bijvoorbeeld een budgetcoach kan helpen om de administratie op orde te brengen, legt een woordvoerder van SZW uit. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!