Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Proef met eenvoudig herstel uitchecken ov-rit

12-09-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ov-chipkaart_90.jpg
De Rotterdamse stadsvervoerder RET is een proef begonnen waarbij reizigers online kunnen kijken of ze na een rit wel hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart. Als dat het niet het geval is, kunnen ze dat zelf corrigeren en wordt de factuur aangepast.
Achteraf Betalen Consument
Voorlopig is die dienst alleen beschikbaar voor de 200 reizigers die meedoen aan de pilot Achteraf Betalen Consument (ABC). Daarin worden reizigers in de gelegenheid gesteld hun gemaakte ritten pas na een maand te betalen. Nu is daar de dienst aan toegevoegd dat reizigers zelf kunnen kijken welke ritten ze hebben gemaakt en waar ze eventueel niet hebben uitgecheckt.
16 miljoen euro
Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), waarin verschillende vervoerders zijn vertegenwoordigd, maakte donderdag bekend dat het jaarlijks circa 16 miljoen euro overhoudt aan reizigers die met hun ov-chipkaart vergeten uit te checken. De partijen kondigde tegelijkertijd verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen.
Makkelijker geld terugkrijgen
Ook moet het makkelijker worden het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terugvragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van 3 tot 6 maanden. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!