ProAssist komt beloften iPhone-verzekering niet na
25-02-2012
• leestijd 3 minuten
Miljoenen Nederlanders hebben inmiddels een smartphone. Dat zijn geen goedkope telefoons: een nieuwe iPhone bijvoorbeeld kost minstens zeshonderd euro. Omdat die zo duur is, wordt in de winkel dringend geadviseerd een verzekering af te sluiten. Veel mensen sluiten deze verzekering af omdat ze geen seconde meer zonder hun smartphone kunnen. De smartphone-verzekering van
ProAssist
wordt door diverse providers en belwinkels aangeboden. Kassa heeft veel klachten ontvangen over die verzekering.
Wat gaat er mis bij ProAssist?
Voor €10,05 per maand en een eigen risico van €40 belooft ProAssist binnen vier uur een vervangend toestel te leveren waar dan ook in Nederland wanneer jouw telefoon stuk is, maar dat lukt vaak niet. Bij het afsluiten van de verzekering wordt verteld dat je een gelijkwaardig leentoestel krijgt. In de praktijk gaat dat ook vaak mis, omdat de simkaart niet in het (verouderde) leentoestel past, het leentoestel het niet (goed) doet en je er bijvoorbeeld niet mee kan internetten. Ook bij speciale iPhone verzekering, levert ProAssist vaak geen iPhone als leentoestel. Klanten moeten er vaak een week of langer op wachten. Ook duren de reparaties heel erg lang, men is vaak weken het toestel kwijt zonder dat ProAssist kan aangeven wanneer het gemaakt is.
Overmacht
ProAssist gooit het allemaal op overmacht. Ook wanneer ProAssist één of meerdere beloftes niet nakomt, moet men altijd het eigen risico van €40 betalen naast de hoge poliskosten.
Failliet
ProAssist België is onlangs failliet gegaan. Een ex-medewerker heeft Kassa laten weten dat er een structureel tekort was aan leentoestellen en dat ze heel vaak bij de Nederlandse directie om meer iPhones en andere mobieltjes hebben gevraagd, maar dat nooit hebben gekregen. Het structurele gebrek aan de beloofde leentoestellen was daar dus een beleidskeuze. Dat lijkt het in ons land ook te zijn.
Ondanks eerder toezeggingen is ProAssist (en de buitenlandse moedermaatschappij Taurus) niet bij het Verbond van Verzekeraars of bij het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (
Kifid
) aangemeld.
Hoezo voorwaarden niet nakomen en overmacht?
Volgens Rogier de Haan van
Stichting de Ombudsman
zijn de voorwaarden van ProAssist ondubbelzinnig duidelijk en beroept de verzekeraar zich ten onrecht op overmacht tegenover de gedupeerden. "Als de verzekeraar vier uur afspreekt is dat een harde belofte. Vier uur is niet vier dagen en zeker niet vier weken. Het recht zit dan ook niet heel ingewikkeld in elkaar. Als je iets belooft, moet je dat ook nakomen. De enige meerwaarde van deze verzekering is dat ze binnen vier uur leveren. Als ze dat niet doen, is dit gewoon een slecht verzekeringsproduct. Daarnaast is dit geen overmacht. Er is sprake van overmacht wanneer er slechte weersomstandigheden zijn of er een oorlog is uitgebarsten. Het lijkt er nu meer op dat er te weinig iPhones beschikbaar zijn bij ProAssist."
Reactie ProAssist
Pro Assist wil niet naar de studio komen, dus is Brecht naar het kantoor in Tiel gegaan. Daar heeft de directeur verklaard dat hij het betreurt dat de dienstverlening niet op peil is. ProAssist zal klanten die hun toestel de afgelopen periode ter reparatie hebben aangeboden, maar lang moesten wachten op een goed leentoestel, binnenkort benaderen en compensatie aanbieden. Om problemen in de toekomst te voorkomen, zal ProAssist meer mensen in dienst nemen en meer vervangende toestellen aanschaffen. De volledige reactie van ProAssist kunt u
hier
vinden.
Providers en belwinkels houden ProAssist in de gaten
De providers en belwinkels die de verzekering van ProAssist aanbieden, erkennen de problemen. KPN heeft aangegeven de samenwerking te heroverwegen als klanten ontevreden blijven.
T-Mobile
biedt klanten een tegemoetkoming aan voor het ongemak als men langer dan 30 dagen heeft moeten wachten op de reparatie en geen vervangende iPhone heeft gekregen. Ook BelCompany en Telefoonkopen.nl zeggen 'een passende oplossing' aan te bieden voor de hinder die klanten hebben ondervonden.
Lees
hier
hun volledige verklaringen.
Als u een klacht over uw verzekering heeft, meld het dan bij ProAssist en bij uw provider of de winkel waar u de verzekering heeft afgesloten. Kassa is benieuwd of alle beloften worden nagekomen en wat de geboden compensatie precies inhoudt. U kunt ons per mail op de hoogte houden, ook over nieuwe klachten.