Privacywaakhond: reclame op basis bankgegevens kan niet zomaar
03-07-2019
• leestijd 1 minuten
Betaalgegevens van klanten mogen door banken niet zomaar worden gebruikt voor reclame. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) roept banken daarom op om goed te kijken naar het beleid dat ze voeren rond het zogeheten direct marketing.
ING heeft onlangs zijn privacystatement gewijzigd. De bank is van plan klanten gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van af- en bijschrijvingen. De autoriteit kreeg veel verontruste berichten van klanten. Voor de privacywaakhond genoeg om banken op scherp te zetten.
Meer banken
AP heeft aanwijzingen dat meer banken betaalgegevens van klanten willen verwerken voor reclamedoeleinden. De autoriteit wil daarom een breed signaal afgeven en de banken wijzen op de regels. Het is nog niet uitgezocht of het toegestaan is wat ING wil doen.
Compleet beeld
De privacywaakhond vindt het belangrijk om de bankensector te wijzen op de privacyregels. Zo stelt Katja Mur, bestuurslid van de AP, dat de betaalgegevens een compleet beeld geven van iemands leven. Het is dan namelijk bekend waar je je geld aan uitgeeft, met wie je omgaat, welke patronen zichtbaar zijn en van welke verenigingen je lid bent. ANP