Privacy in geding bij doorverkopen betaaldata
21-01-2015
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse bankensector komt in het geweer tegen het delen van betaalgegevens met IT-bedrijven als Google en Apple. Het doorverkopen van betaaldata van consumenten, bijvoorbeeld aan adverteerders, vormt een bedreiging voor de privacy en voor de veiligheid van het betalingsverkeer. Daarnaast kan hierdoor de concurrentiepositie van banken verslechteren. Dat heeft Gijs Boudewijn, directeur van Betaalvereniging Nederland, gezegd naar aanleiding van berichtgeving in Het Financieele Dagblad.
Kritiek
Als de banken de betaalgegevens van consumenten zouden doorverkopen zou dit direct een golf van kritiek opleveren. Als IT-bedrijven dit straks wel mogen, doordat de regelgeving op dit vlak mogelijk wordt aangepast, dreigt een oneerlijk speelveld te ontstaan, stelt Boudewijn.
Apple Pay
De bankensector maakt zich al langere tijd zorgen over de concurrentie in het betalingsverkeer, door de opkomst van betaaldiensten als Apple Pay.
ANP