'Prijzenslag toerismebranche: consument is spekkoper'
09-09-2015
• leestijd 2 minuten
De prijzenoorlog in de vakantiesector heeft een nieuw hoogtepunt bereikt, meldt vergelijkingssite Weflycheap.nl. Spekkoper is de Nederlandse consument die voor minder dan ooit een vakantie of vliegticket kan boeken.
'Mooie tijden'
"Er breken mooie tijden aan voor de consument, ook voor de vakantieganger met een kleiner budget. Een vliegvakantie is tegenwoordig goedkoper dan een weekje in een vakantiepark in Nederland. En dat is pure winst", aldus Ruud Raaijmakers van Weflycheap.nl.
'Ongekend'
"Wat je nu in de toerismebranche ziet is ongekend. Gevestigde namen zoals Arke worden keihard aangevallen en Ryanair gaat schaamteloos de concurrentie aan met EasyJet, KLM en andere gevestigde namen op Schiphol", zegt Raaijmakers. "Corendon concurreert momenteel keihard met Arke en durft dit ook op van oudsher monopolie bestemmingen van Arke te doen. Een ongekende prijzenslag richting Bali is momenteel het gevolg. Het is stuivertje wisselen, waardoor de ene dag Corendon en de andere dag Arke het goedkoopst is."
Mondiale vluchten
Ook op mondiale vluchten is de prijzenoorlog aanwezig. Met de komst van giganten zoals Etihad, Emirates & Qatar Airways naar Schiphol heeft het concurreren tussen luchtvaartmaatschappijen een climax bereikt. De prijzen voor een vliegticket naar Azië, Oceanië & Afrika dalen hierdoor enorm. Volgens Raaijmakers was de standaard tot twee jaar geleden dat een retourtje Sydney onder de €1000,- een prima prijs was, maar dat het momenteel is gedaald tot onder de €850,-. Hij geeft aan dat dit een forse prijsdaling is van maar liefst 15%. En dat uiteraard de lage brandstofprijzen en zuinigere vliegtuigen ook een rol spelen, maar dat de voornaamste reden concurrentie is.