'Prijzenslag levert AH nauwelijks iets op'
11-10-2013
• leestijd 1 minuten
De prijzenslag die Albert Heijn een maand geleden inzette door meer dan duizend artikelen goedkoper aan te bieden, heeft de supermarktketen vrijwel geen nieuwe klanten opgeleverd. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau GfK.
Marginale groei
Het aantal Nederlandse huishoudens dat AH bezocht, steeg vorige week ten opzichte van een jaar geleden marginaal van 44,4 procent tot 44,9 procent. Lidl liet een verdere groei zien van 23,1 procent naar 24,9 procent.
Concurrent
Lidl geldt als grote concurrent van marktleider AH. Maar volgens supermarktdeskundige Joop Holla van GfK hebben alle ketens er last van en in het bijzonder Aldi, het andere Duitse supermarktbedrijf dat in Nederland actief is.
Duur imago
AH begon de prijzenslag in een kennelijke poging om zijn dure imago van zich af te schudden. Het onderzoeksbureau MarketResponse concludeerde vorige week dat dit niet is gelukt. Als het om A-merken gaat, ervaart 47 procent van de consumenten AH nog altijd als duurste supermarkt.
Vaste klanten
Maar de grootgrutter kan volgens Holla ook nog altijd bogen op een grote schare vaste klanten. De AH-adepten gaan wel in toenemende mate 'vreemd' bij Lidl, waarbij zij zich laten verleiden door lagere prijzen voor artikelen als diepvriesvlees en wijnen, zonder dat het tot een definitieve breuk komt.
Meer verdedigen dan aanvallen
Volgens Holla is van een echte prijzenoorlog nog altijd geen sprake. De andere ketens zijn AH wel gevolgd met prijsverlagingen, maar niemand is er echt ondergedoken. Het was meer verdedigen dan aanvallen, meent hij.
ANP