De prijsstijging van de basisboodschappen lijkt nu eindelijk tot een eind te zijn gekomen, schrijft Nu.nl op basis van cijfers van marktonderzoeker GfK. n de afgelopen twee jaar werd een kar gevuld met 55 zogenoemde basisproducten 30 procent duurder. In de eerste maanden van dit jaar werd dezelfde kar al een paar keer iets voordeliger.
"Het kan zijn dat we nu het kantelpunt hebben bereikt en de prijzen zullen dalen", zegt Norman Buysse van GfK. "De prijzen zijn stabiel en nemen in sommige gevallen heel lichtjes af."
Hoge kosten voor energie was een van de voornaamste redenen waarom de boodschappen duurder werden. Inmiddels zijn de energieprijzen flink gedaald. "Die component maakt het nu mogelijk prijzen te verlagen", vertelt de GfK-onderzoeker. Mogelijk kunnen grondstoffen ook in positieve zin een duit in het zakje doen. Zo liepen de prijzen voor graan bijvoorbeeld nog fors op aan het begin van de oorlog in Oekraïne.
De component die nu nog wel prijsopdrijvend kan werken, zijn de lonen die steeds verder oplopen in allerlei sectoren. "Zowel kostenstijgingen als - dalingen moeten door de hele keten heen, voordat de consument er iets van merkt." Fabrikanten hebben het eerst te maken met gestegen of lagere kosten, daarna de groothandel, dan de winkel en daarna pas wij.
Bron: Nu.nl/ANP
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!