De prijzen van openbare laadpalen zijn onduidelijk, concludeert de Consumentenbond na een steekproef. De prijzen kunnen ook nog eens onderling verschillen, afhankelijk van de gebruikte app of tankpas.
"Voor consumenten is het echt ondoorgrondelijk", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "Er bestaan honderden laadpassen en – apps en die hanteren allemaal hun eigen tarieven en voorwaarden."
Zo kan het voorkomen dat een automobilist met een pas van Engie bij een laadpaal 0,24 euro per kWh betaalt en iemand met een Vattenfall-pasje 0,40 euro. "Toch is laden met een pas van Vattenfall niet altijd duurder. Dat hangt dan weer af van wie de laadpaal is en soms ook van het tijdstip dat je laadt", aldus Molenaar.
De prijs die consumenten per geladen Kilowattuur (kWh) betalen is afhankelijk van de laadpas of -app die ze gebruiken. De aanbieders hiervan moeten de tarieven vooraf duidelijk kenbaar maken in een app of op de website.
Uit een steekproef door de Consumentenbond onder tien populaire aanbieders blijkt dat niet altijd goed te gaan. Zo hebben laadpasverstrekkers Eneco en Greenchoice geen app, maar moeten consumenten de website raadplegen, wat omslachtiger is. Bovendien staat op de website van Eneco niet welke tarieven waar gelden. De informatie in de apps van Vandebron, Tango en E-Flux is onvolledig, aldus de Consumentenbond. Er staan tientallen laadpalen zonder prijsinformatie.
Twee jaar geleden concludeerde Kassa ook al dat er veel onduidelijkheid bestaat over de tarieven van de laadpalen. De laadpaaltarieven verschilden niet alleen per provincie en stad, maar ook nog eens gedurende de dag. Bekijk het fragment:
Consumenten met een laadpaal aan huis, zijn niet automatisch goedkoper uit. Die prijzen zijn gekoppeld aan hun reguliere energiecontract. Daardoor kunnen zij de dupe zijn van de sterk gestegen stroomprijzen. Die stijging is (nog) niet doorgevoerd bij de openbare laadpalen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!