In de supermarkt blijven A-merken in prijs stijgen, meldt de Consumentenbond. Budget -en huismerkproducten zijn op dit moment gemiddeld 54 procent goedkoper dan A-merken. De voordeligste budgetboodschappen zijn verkrijgbaar bij de Aldi en Dirk.
De bond heeft een prijspeiling gedaan bij de 13 grootste supermarktketens. Wat opvalt is dat A-merkartikelen dit jaar gemiddeld 8 procent duurder zijn geworden. De prijzen van budget- en huismerken bleven in 2024 gelijk.
De Consumentenbond houdt de prijsontwikkeling al jaren bij. De afgelopen vier jaar zijn de prijzen van A-merken met 42 procent omhooggegaan. Budget -en huismerken werden sinds 2020 30 procent duurder.
De prijzen lopen het verst uiteen bij huishoudelijke en drogisterijartikelen, stelt de bond vast. Bij all-in-one vaatwastabletten bijvoorbeeld kan het prijsverschil tussen een A-merk en een huismerk oplopen tot 82 procent.
De Consumentenbond vergeleek ook de prijzen van 120 budgetboodschappen. Dat zijn de artikelen die supermarkten als het goedkoopste alternatief voor A-merken in de schappen leggen.
Aldi blijkt het afgelopen jaar een flinke inhaalslag te hebben gemaakt. De discounter is samen met Dirk de goedkoopste supermarkt voor budgetboodschappen. Lidl en Vomar volgen op korte afstand.
Supermarkt Poiesz is de duurste (24 procent duurder dan gemiddeld) voor budgetboodschappen, gevolgd door Spar (15 procent duurder dan gemiddeld). In de prijspeiling werden de aanbiedingen niet meegenomen.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!