Prijzen voor tweedehands auto’s zijn voor consumenten vaak niet duidelijk, signaleert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De autobranche informeert consumenten niet goed genoeg over de prijzen en bijkomende kosten. Als bedrijven zich niet aan de regels houden, riskeren zij een boete.
Volgens de ACM klopt de prijs in een auto-advertentie nog te vaak niet. Dat constateert de toezichthouder op basis van signalen van consumenten. Zo was niet overal de btw in de prijs opgenomen, terwijl dat wel moet.
Ook waren sommige overheidssubsidies al verwerkt in de prijs, terwijl dit niet mag. Verkopers weten namelijk niet of een consument gebruik gaat maken van een subsidie, aldus de waakhond.
De ACM heeft dealers, online platforms waar auto's verkocht worden en andere betrokken partijen de afgelopen tijd gewezen op de regels. Volgens de waakhond zijn de regels niet nieuw en eenvoudig.
De eerste prijs die consumenten in een advertentie van een tweedehands auto wordt voorgehouden, moet de btw en alle verplichte kosten bevatten. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!