Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Postrubriek: Sudtours

27-05-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Heerlijk nog even snel op vakantie en genieten van de laatste zonnestralen. Dat moet familie van Hoof gedacht hebben toen zij een reis naar Kreta boekten bij reisoperator Sudtours. Via internet boeken ze de reis en krijgen direct een boekingsbevestiging met hun reisgegevens en de totale reissom.
De dag erna kregen ze de reisovereenkomst en factuur per mail toegestuurd en zien tot hun grote verrassing dat ze bijna 110,- euro meer moeten betalen dan er de dag ervoor was aangegeven op de boekingsbevestiging. Sudtours heeft namelijk op eigen houtje besloten dat de familie van Hoof ook nog een reis- en annuleringsverzekering moest  hebben. Zonder dat de familie van Hoof daarvoor toestemming had gegeven. Wel staat er op de factuur vermeld dat als familie Van Hoof van de verzekeringen af wil, dat ze dan binnen 7 dagen contact moeten opnemen met Sudtours.
Kassa belde met Sudtours en die bekennen inderdaad dat deze vorm van verzekeringsverkoop een extra `service` is van Sudtours. Dit omdat het volgens hun te vaak voor komt dat reizigers onverzekerd op vakantie gaan.  En als mensen deze verzekeringen niet willen, dan kunnen ze die afzeggen door binnen 7 dagen te bellen naar Sudtours.
Wat vindt de Ombudsman?
In de studio is Contijn van Marle van Stichting de Ombudsman. Volgens hem is deze manier van verzekeringsverkoop niet toegestaan. Er kan volgens hem nooit iets in het contract staan wat niet eerder aan bod is geweest. De verzekeringen moeten als optie worden aangeboden VOOR het versturen van de reisovereenkomst. En dat Sudtours dan de mogelijkheid geeft om er binnen 7 dagen vanaf te komen vindt Contijn van Marle ook onzin. “Het inititief wordt bij de reiziger gelegd en dat is echt onzin.”
Kassa belde ook met de  brancheorganisatie ANVR (Algemene Vereniging van Reisondernemingen.) en zij komen ook tot de conclusie dat deze manier van verkoop van verzekeringen niet is toegestaan. Ze heeft hiervoor Sudtours op de vingers getikt.
Wat doet Sudtours?
In een officiële reactie laat Sudtours aan KASSA weten dat ze hun werkwijze gaan veranderen. Ze zullen niet langer op deze wijze reis- en annuleringsverzekeringen ongevraagd aan hun klanten opdringen, en het initiatief bij de reiziger leggen. Sudtours geeft aan de reizigers te zullen bellen om te vragen of ze akkoord gaan met de verzekeringen.
En dat is nog niet alles. Sudtours gaat ook nog iets anders aan het boeken via internet veranderen. Ze gaan waarschuwen dat het reisbureau eventueel reserveringskosten in rekening kan brengen die tussen de 17,50 tot 25 euro kunnen liggen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor