Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

PostNL wil post niet meer de volgende dag bezorgen

26-02-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
17544 keer bekeken
  •  
PostNL 1280

PostNL wil minder vaak per week de post gaan bezorgen. 'Vandaag op de post, binnen twee dagen bezorgd', wordt het nieuwe streven als het aan het postbedrijf zelf ligt. De reden hiervoor is de krapte op de arbeidsmarkt en omdat er steeds minder brieven worden verstuurd. Om deze wens te kunnen uitvoeren, is wel een wetswijziging nodig.

De topvrouw van PostNL, Herna Verhagen, laat in een reactie weten dat de maatregel nodig is om de post bereikbaar en betrouwbaar te houden. “We moeten zo snel mogelijk van ‘vandaag op de post, morgen bezorgd’ naar ‘vandaag op de post, binnen twee dagen bezorgd’ en op termijn ‘binnen drie dagen bezorgd’. In veel andere Europese landen gebeurt dit al”, stelt Verhagen. Daarbij moet voor urgente post wel een uitzondering gemaakt worden.

“Aansluiten bij behoefte consument”

Twee tot drie keer per week post sluit volgens de bestuursvoorzitter ook beter aan bij de behoefte van de consument. "Twintig jaar geleden ging een postbezorger naar elk huis om brieven te bezorgen. Vandaag de dag slaan ze zeven huizen over en hebben ze weer drie huizen post en dan slaan ze weer zeven huizen over. Nu lopen wij nog steeds vijf dagen per week door elke straat en dat is omdat we moeten voldoen aan de regels die in de postwet staan", legt Verhagen uit.

Krappe arbeidsmarkt

Ook wijst zij op de krappere arbeidsmarkt waardoor vacatures moeilijk ingevuld kunnen worden. "We vragen dan ook aan politici om het gesprek aan te gaan met het ministerie om deze verandering mogelijk te maken. Alleen op deze manier kunnen we onze dienstverlening rendabel en duurzaam laten verlopen." ANP

Praat mee! Wat vind jij een redelijke termijn voor de bezorging van brieven? Moet dat de volgende dag blijven? Of is binnen twee of drie dagen voor jou ook te billijken? Deel je mening onder dit nieuwsartikel en/of stem op X:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (32)

Bug
Bug
18 jul. 2024 - 22:47
Post van bedrijven wordt voorgetrokken, service boeit niet enkel $$$
Bug
Bug
18 jul. 2024 - 22:42
Als er minder post verzonden wordt heb je toch minder mensen nodig en kan het leveren juist sneller. Ze willen uberhaupt niet dat mensen nog iets opsturen en doen er alles aan om het oninteressant te maken, prijs omhoog, bezorgimg omlaag, vergeet niet dat het aantal brievenbussen al omlaag is. Ondertussen lopen ze binnen met de pakketjes. kappen met brievenbuspost, zodat een andere speler de monopoly over kan nemen. Het is niet alsof we met die prutsers in zee willen, maar we hebben geen keus als consument
adriaan2
adriaan2
5 mrt. 2024 - 17:52
Ik weet nog dat er 2 x per dag post bezorgd werd in de 50er/60er jaren. Ochtend- en de middagpost. Nu met internet etc. lijkt mij idd 2 of 3 x per week voldoende.
1 Reactie
Bug
Bug18 jul. 2024 - 22:44
Wat een onzin, er zijn vele verzamelaars die geen keus hebben en voor een paar euro deze dienst wel moeten gebruiken. Soms zijn de verzendkosten hoger dan het product, ze verzieken alles
Onno H
Onno H
28 feb. 2024 - 7:20
Meer betalen voor minder service. Een hele 'normale' norm tegenwoordig.
Gargamel1900
Gargamel1900
27 feb. 2024 - 15:48
dat er steeds minder post is dat heeft postnl ook aan zichzelf te danken. Ze worden steeds duurder en duurder, op de ene lokatie staan 3 brievenbussen in een straal van minder dan een kilometer en hier is de bus dichtbij weggehaald in een dik bevolkte buurt met veel ouderen.ze zetten een pakjesautomaat neer bij de Gamma in Roermond (postnl zegt 24/7 geopend) maar na 21.00 gaat het hek dicht tot ca 8.00. en de gamma is niet te bereiken voor mensen te voet of met rollater. verzenden word veel te duur, je kunt brief of pakje bijna beter zelf bezorgen in de regio, weet je ook nog zeker dat het aankomt. met postnl is het net als met de NS, ze worden veel en veel te duur. postnl kiest voor minder bezorgen. NS kiest niet voor betaalbaar treinkaartjes maar rijd liever bepaalde tijden met bijna lege treinen. Wie bedenkt zoiets. geen wonder dat er minder post word gestuurd, bijna 1 euro voor een kerstkaart vind ik abnormaal aan verzendkosten. of de postbode zijn tas vol of halfvol heeft ,hij moet toch dezelfde straten af. Of treinen vol of leeg zijn, ze moeten toch rijden.
1 Reactie
Gargamel1900
Gargamel190027 feb. 2024 - 15:49
deze Gamma ligt in Roermond en er is in Maasniel maar `1 brievenbus helemaal aan de ander kant van de wijk en dat is veel te ver voor mensen met een rollater.
Kitty Roger
Kitty Roger
27 feb. 2024 - 12:21
Bezorging binnen twee dagen vind ik redelijk, met name omdat er wel eens haast wordt gevraagd met reacties (bijvoorbeeld van de overheid). Helaas is mijn ervaring dat de post nooit binnen een dag of drie wordt bezorgd, vaak zelfs duurt het langer.
dirtybootman
dirtybootman
27 feb. 2024 - 9:42
In mijn beleving haalt Postnl nu de ene dag al niet. Krijg bijv. op donderdag in de ap te lezen, dat die dag 5 brieven bezorgd zullen worden. Helaas...vrijdag kontakt opgenomen. Kreeg als antwoord....we hebben 5 dagen de tijd. En ja hoor...5 dagen later. Ook mbt pakketten. De bezorger is heel vriendelijk. In de app het bericht, dat die dag een pakket bezorgd zal worden tussen bijv. 10.30 uur en 13.00 uur. Rond 11.00 uur het bericht, dat dit tijdstip niet gehaald zal worden, omdat het pakket nog niet in het bezit is van Postnl. Wanneer je de wet aanpast, krijgt Postnl nog meer speling.
curacao
curacao
26 feb. 2024 - 18:55
2x per week
1 Reactie
curacao
curacao26 feb. 2024 - 18:56
2x per week
Keck
Keck
26 feb. 2024 - 18:21
Ik wil graag post ontvangen de volgende dag omdat de ene keer wel nodig is en ook af en toe niet en daar betaal je een goed bedrag aan
sookt
sookt
26 feb. 2024 - 18:12
Gevalletje marktwerking. Eerst privatiseren. Dan personeel dat het geld moet verdienen eruit en inwisselen voor managers met bullshit banen. Dan de prijzen omhoog om de klant uit te kleden. Nu bij de overheid aankloppen om meer ruimte te krijgen om hun wettelijke taken niet uit te hoeven voeren. Daarna nog meer mensen eruit want die postbodes enz kosten alleen maar. Lijkt op het verhaal van de veerpont en de veerman. Het management en aandeelhouders zuigen die tent leeg en dan zoeken ze een nieuw (prooi) uitdaging.
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:10
Met dat 3 dagenverhaal pakken ze weer de onderste laag medewerkers,die krijgen wel de post van 5 dagen(in 3 dagen )voor hun kiezen,voor een hongerloontje.Zelf strijken ze weer met de eer ,dat het allemaal koe en ei is.
Dracae
Dracae
26 feb. 2024 - 17:39
Tja... Lastig. Uiteindelijk betalen we het allemaal en omdat het geprivatiseerd is ook de dividenduitkeringen aan de aandeelhouders. Dat dingen duurder of soberder worden snap ik nog wel, maar ik vind dit dus lastiger te accepteren als we ook zien dat er toch dikke winsten zijn.
lamb
lamb
26 feb. 2024 - 16:36
Als ze maar bezorgen, o.a. in december heb ik zeven poststukken (die in de app stonden) nooit ontvangen. En dit was zeker niet de enige keer. Klacht ingediend etc maar nooit meer de poststukken ontvangen. Bij een poststuk kon ik de afzender traceren in de app; dat was een cadeaubon nota bene.
marianacc
marianacc
26 feb. 2024 - 16:15
Post.nl bezorgt al jaren niet meer de volgende dag, dus voldoet al lang niet meer aan de regels in de Postwet. Ze verkopen sowieso een hoop onzin. Ik heb een klein bedrijfje met een postbus. Ik heb me geabonneerd op de notificatieservice, waarmee ik per mail bericht krijg als er minstens 1 poststuk in mijn postbus bezorgd is. Hoe vaak ik niet naar die postbus ben gefietst om die geheel leeg aan te treffen, weet ik niet, maar de laatste tijd gebeurt het meerdere keren per maand, soms zelfs een paar keer per week. Vandaag ook weer, hoewel ik rond deze tijd van de maand veel post verwacht. Ook blijkt er in het verleden post teruggestuurd te zijn naar de afzenders, met de melding dat mijn postbus zou zijn opgeheven🤬
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:01
diezelfde postbus kost nog een klein vermoegen(pj) ook,vroeger betaalde je er een vast bedrag voor(eenmalig) alles wordt duurder gemaakt,maar de dienstverlening gaat rapido omlaag.
Wasko
Wasko
26 feb. 2024 - 16:09
Ik krijg m'n post al binnen 3 werkdagen..
Pee Tee
Pee Tee
26 feb. 2024 - 15:14
1. Hoe weten ze wat de klant wilt? Ik heb geen enquete gezien, U wel? Leuk als je weekblad 5 a 6 dagen te laat komt: weekend + maandag + 3 dagen. Waar houdt het op? 2. Wat is er gebeurd met de medewerkers van SANDD? 3. Wedden dat de postzegels nog duurder worden... als je deze lijn doortrekt, blijft alleen de wettelijke poststukken zoals aanmaningen belasting- en notarispoststukken over. 4. Leuk opzetje om "langzame" en "snelle" postzegels te gaan verkopen. 5. Wellicht dat Post.nl weer de goede oude PostBank moet gaan heropenen. Zeer winstgevend, kijk maar naar 7,3 Miljard winst van ING (2023)
Rik Hindriks
Rik Hindriks
26 feb. 2024 - 15:03
Wat een onzin. Gewoon de wet handhaven. Postbezorgers weer vast in dienst met een goed salaris en goed pensioen. Dan is er belangstelling genoeg. Deze race naar de bodem moeten we stoppen.
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:03
Sure,alles leggen ze bij een ander neer,kijk eerst eens naar je zelf(eigen beleid)een beetje bezorger heeft amper 700pm,en een ceo gaat met anderhalf miljoen naar huis,als je zo slecht presteert als bedrijf zou ik die al 1e er uit mieteren(te hoge onkosten)
zeemannetje
zeemannetje
26 feb. 2024 - 14:23
Tja, het is de tijd waarin we leven. Minder post die toch door mensen moet worden rondgebracht. Maar de prijs van een postzegel mag weer niet zo hoog zijn dat die mensen goed betaald kunnen worden, dus vind je die mensen niet makkelijk. Dan moet je iets bedenken en post over 2 dagen verzamelen en dan pas bezorgen is efficienter.
@qwerty@
@qwerty@
26 feb. 2024 - 14:16
Tja, als je naar de koers van de KONINKLIJKE (ook nog) PostNL aandelen (6.282.714) kijkt, dan hebben de beleggers er ook geen vertrouwen in. Sept'23 2,06, vandaag weer gezakt met 3,82% naar 1,28. Mijn oom was heel trots dat hij zijn hele werkzame leven bij de Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie mocht werken. Hij moest eens weten....... Maar ja, meer en meer is of wordt commercieel en dan gaat het om de poen en niet om de mens.
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:05
het aandeel heeft ooit op 14 euro gestaan en langere tijd rond/boven de 5 ,ja het is ook wel een graadmeter hoe het met het vertrouwen is gesteld.
kassa2551
kassa2551
26 feb. 2024 - 14:03
Ik lees alleen maar klachten maar ik wilde het volgende vragen! Als een postbode nu 35 uur werkt 5 dagen en dit gaat naar 3 dagen met 21 uur werken, zoals eigenlijk wordt gevraagd mogen dan alle postbezorgers dan ook betaald worden naar 21 uur, want dat betekent dat zij 30-35% salaris inleveren. Dat kwam zo maar eventjes op. Want elke werknemer wil het liefst zo min mogelijk werken voor zoveel mogelijk geld. Dus stel je voor dat elke bedrijf zou zeggen, wegens gebrek aan personeel gaan jullie 3 dagen werken maar je krijgt ook maar 3 dagen betaalt?? Hoe zouden jullie dan reageren!!! Want of de prijzen worden verhoogd en u gaat meer betalen of de werknemer gaan minder werken, maar dan ook voor minder geld, want anders heeft het geen zin!!
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:06
Wat er dan gebeurd,kun je vast wel bedenken,dan gaan ze moven,want buiten het bedrijf is veel meer te verdienen,dit was net het laatste zetje tot.
keijzert
keijzert
26 feb. 2024 - 12:52
Schandalig! een kaartje of brief versturen, en dat doe ik heel regelmatig, kost meer dan een euro, nl € 1,09. en dan niet de volgende dag bezorgen? Er wordt al niet meer op maandag bezorgd. Vroeger was postbode een echte baan en kon je er van leven. Na veel bezuinigingen (terwijl de tarieven steeds verhoogd werden) verdienen postbodes een schijntje: ja dat kun je er ook niemand voor krijgen. Postnl is een beursgenoteerd bedrijf en sinds jaren geen nutsvoorziening meer. Het gaat dus om de winst voor beleggers en niet om het bezorgen van brieven en pakjes bij ons, en ook een fatsoenlijk salaris voor postbezorgers interesseert ze niet.
2 Reacties
Mikske10
Mikske1026 feb. 2024 - 13:07
Helemaal mee eens. En vaker raken kaarten en pakketjes spoorloos. De postbode van vroeger had moeten blijven en post.nl had een staatsbedrijf moeten blijven.
@qwerty@
@qwerty@26 feb. 2024 - 14:14
Tja, als je naar de koers van de KONINKLIJKE (ook nog) PostNL aandelen (6.282.714) kijkt, dan hebben de beleggers er ook geen vertrouwen in. Sept'23 2,06, vandaag weer gezakt met 3,82% naar 1,28. Mijn oom was heel trots dat hij zijn hele werkzame leven bij de Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie mocht werken. Hij moest eens weten....... Maar ja, meer en meer is of wordt commercieel en dan gaat het om de poen en niet om de mens.
graspol fred
graspol fred
26 feb. 2024 - 12:43
Misschien toch iets goedkoper worden en postbezorgers opleiden !!
Meindo
Meindo
26 feb. 2024 - 12:12
Toen het nog PTT was ging het veel beter. Postbodes van toen deden het vaak hun hele leven en kenden vaak de mensen waar ze de post bezorgden. Soms een vast adresje waar ze koffie dronken. Het was een ambt.
Slayer13
Slayer13
26 feb. 2024 - 11:50
Heb volgens mij al jaren geen brief meer op tijd gekregen, dus dit is alleen maar om een boete te vermijden lijkt het.
chavmela
chavmela
26 feb. 2024 - 11:47
Nu al post ik felicitatiekaarten dagen van te voren en toch komen ze vaak te laat. Bezorgen de volgende dag moet kunnen. We hoeven post toch niet meer met de postkoets te versturen?
1 Reactie
Mikske10
Mikske1026 feb. 2024 - 13:10
Precies dat. Het is al duur genoeg om een kaartje te versturen en dan ook nog een paar dagen wachten eer het bezorgd wordt is te gek voor woorden. Of wordt het versturen dan weer veel goedkoper? Ze hebben dan minder personeel nodig.
Wolf11
Wolf11
26 feb. 2024 - 11:19
Als je genoeg betaalt is er altijd personeel te vinden. Dan de prijs maar omhoog.
JTG
JTG
26 feb. 2024 - 11:09
Nou dan kunnen de verzendkosten ook wel verlaagd worden toch ?
1 Reactie
Mikske10
Mikske1026 feb. 2024 - 13:10
Precies, dat bedacht ik ook.
AvR21057
AvR21057
26 feb. 2024 - 11:04
Hahaha, betrouwbaar !!!. Tot je bij de sloot gaat kijken waar de post gedumpt is of opduikt in de garage van de bezorger.
1 Reactie
krl2022
krl202227 feb. 2024 - 13:08
dat gebeurd heel veel zie de media
kaartendraak
kaartendraak
26 feb. 2024 - 10:59
Huh, ze doen al jaren vrijwel niet meer de volgende of binnen 2 dagen bezorgen en elk jaar alleen maar duurder en duurder maken, even een briefje of kaartje naar oma sturen is niet leuk meer en oma kan niet met whatsapp enz omgaan, dus die hoort niks meer van haar (klein)kinderen..........
1 Reactie
Mikske10
Mikske1026 feb. 2024 - 13:11
Vaker raken kaartjes en pakjes kwijt … 😡
dafje56
dafje56
26 feb. 2024 - 10:58
Wat een onzin verhaal van die mevrouw. Je mag blij zijn als je na 3 dagen je post hebt gekregen
franksam_45592
franksam_45592
26 feb. 2024 - 10:35
Binnen 2 of 3 dagen is voor mij ook te billijken. [edit gegevens - redactie]
 (Bewerkt door redactie)
EPD-17
EPD-17
26 feb. 2024 - 10:34
PostNL zorgt er zelf al jaren voor dat de brievenbuspost afneemt door de prijzen te verhogen, de brievenbussen weg te halen en het niet toestaan van afgifte brievenbuspost op een servicepunt. Ik heb al heel lang het gevoel dat ze van de tak "brievenbuspost" af willen, maar ik kan het mis hebben.
Kees241
Kees241
26 feb. 2024 - 10:03
Nu al komt je brief niet de volgende dag aan en aangetekende brieven worden door de bus gestopt. Ik denk dat we een ander aanbieder moeten zoeken die onze post met 99,999% zekerheid wil verzorgen.
1 Reactie
EPD-17
EPD-1726 feb. 2024 - 10:48
Dat (andere aanbieder) of er weer een staatsbedrijf van maken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor