PostNL heeft in 2019 post niet op tijd bezorgd en krijgt daarom een boete van 2 miljoen euro. Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) werd 94,34 procent van de brievenbuspost de eerstvolgende bezorgdag bezorgd. Maar de wet schrijft voor dat minimaal 95 procent van de brieven tijdig moet worden afgeleverd.
PostNL verklaart dat de tijdslimiet niet goed werd gehaald omdat concurrent Sandd was overgenomen en beroept zich op overmacht. Omdat PostNL een deel van de Sandd-post zelf ging bezorgen, werd het streven van 'de volgende dag bezorgd' niet gehaald.
De ACM vindt dat er geen sprake was van overmacht. PostNL zou niet voldoende voorbereid zijn geweest op mogelijke problemen bij Sandd. Ook stond de postbezorging al voor de overname van Sandd onder druk. Het percentage op tijd bezorgde brieven daalt al sinds 2014, benadrukt de toezichthouder.
PostNL geeft aan bezwaar aan te tekenen tegen de boete en herhaalt zijn standpunt van overmacht. Voor de overname van Sandd kon PostNL niet veel informatie krijgen over hoe Sandd werkte omdat er wettelijke beperkingen waren op de uitwisseling van informatie, stelt het bedrijf. Daar had de ACM rekening mee moeten houden, aldus PostNL. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!