Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

PostNL krijgt boete omdat post te laat werd bezorgd

03-02-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
668 keer bekeken
  •  
post brief brieven kaarten postzegels 1127

PostNL heeft in 2019 post niet op tijd bezorgd en krijgt daarom een boete van 2 miljoen euro. Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) werd 94,34 procent van de brievenbuspost de eerstvolgende bezorgdag bezorgd. Maar de wet schrijft voor dat minimaal 95 procent van de brieven tijdig moet worden afgeleverd.

PostNL verklaart dat de tijdslimiet niet goed werd gehaald omdat concurrent Sandd was overgenomen en beroept zich op overmacht. Omdat PostNL een deel van de Sandd-post zelf ging bezorgen, werd het streven van 'de volgende dag bezorgd' niet gehaald.

Bezorging al sinds 2014 minder accuraat

De ACM vindt dat er geen sprake was van overmacht. PostNL zou niet voldoende voorbereid zijn geweest op mogelijke problemen bij Sandd. Ook stond de postbezorging al voor de overname van Sandd onder druk. Het percentage op tijd bezorgde brieven daalt al sinds 2014, benadrukt de toezichthouder.

PostNL geeft aan bezwaar aan te tekenen tegen de boete en herhaalt zijn standpunt van overmacht. Voor de overname van Sandd kon PostNL niet veel informatie krijgen over hoe Sandd werkte omdat er wettelijke beperkingen waren op de uitwisseling van informatie, stelt het bedrijf. Daar had de ACM rekening mee moeten houden, aldus PostNL. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!